Länsförsäkringar avslöjar bedrägerier

Under 2009 stoppade Länsförsäkringar Uppsala försäkringsutbetalningar i 32 fall. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2007. De flesta fallen gäller bil- och motorskador.

Uppsala2010-01-15 07:00
Förra året ledde särskilda utredningar i 32 försäkringsärenden till slutsatsen att det inte fanns tillräcklig grund för ersättning. Att försöka få ut ersättning för något som man egentligen inte har rätt till, eller något som inte har inträffat, betraktas som försök till försäkringsbedrägeri. Det är ett brott som polisanmäls.

Under året stoppades försäkringsutbetalningar på sammanlagt 7,1 miljoner kronor. Under 2008 var det försäkringsersättningar på 3,4 miljoner kronor som stoppades och under 2007 var motsvarade summa 2,3 miljoner kronor.
-Kunderna informeras alltid när vi gör en fördjupad utredning och bland dem finns förståelse för att vi kontrollerar vissa skadeärenden närmare. Syftet är ju att det ska bli rätt, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar.

De allra flesta försöken till försäkringsbedrägerier sker på motorsidan. Det kan vara skador som arrangeras i syfte att få en bil inlöst eller reparerad.
Bedrägeriförsök när det gäller hemförsäkringar verkar också öka. Länsförsäkringar Uppsala upptäcker många fall där kunden anger att han eller hon förlorat mer eller något annat än det som kanske faktiskt är fallet.
- Sådan här "påplussning" handlar inte alltid om så stora summor men i lagens mening är detta ändå att betrakta som ett försök till försäkringsbedrägeri, något som kunden kanske inte alltid är införstådd med, säger Susanne Fagerberg.

Totalt hanterar Länsförsäkringar Uppsala cirka 25 000 skadeärenden varje år. I relation till detta är det alltså endast en liten andel ärenden där ersättning stoppats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om