Länna skola bäst i länet
Med Pommac och kakor vid brasan framför sitt eget vindskydd firade Länna skola i går att man utsetts till länets bästa skola när det gäller naturvård- och friluftsliv.Skolan är en i raden som satsar på rörelse och undervisning utomhus.
— Att man kan leta efter spår av vilda djur.
— Att man kan vandra eller åka skidor i den.
— Att man kan leka där!
Eleverna på Länna skola kom med snabba svar på prisutdelaren Kajsa Molanders fråga.
I 10 år har hon arbetat för att sprida utepedagogikens idéer till skolorna. Attityderna har förändrats.
— Det blir vanligare och vanligare med skolor som har undervisning ute i naturen och lägger in rörelse och friluftsliv på schemat. Men det återstår ändå mycket att göra, säger Kajsa Molander.
För Upplandsstiftelsen arbetar hon med Naturskolan i Hammarskog utanför Uppsala.
— Förr fick jag alltid argumentera för undervisning utomhus, det behöver jag aldrig göra längre. Nu räcker det att berätta om idéer och metoder så blir skolorna intresserade, säger Kajsa Molander som just färdigställt en bok om matematikundervisning utomhus.
Unik skola
I går delade hon ut Upplandsstiftelsens naturvårds- och friluftspris på 15 000 kronor till Länna skola
— Här plockar lärarna in naturvård och friluftsliv i en stor del av undervisningen och skolan är unik genom att alla är så engagerade. På de många andra skolor hänger allt på en eldsjäl, säger Kajsa Molander.
Skolan har en lång rad uteaktiviteter. Varje dag går eleverna en kilometerlång skogspromenad, förbi sitt egna vindskydd och genom sin egna skolskog. Varje onsdag samlas hela skolan för en undervisningstimme på temat natur. De närmaste onsdagarna ska eleverna bland annat göra olika experiment med snö, samt fotografera sitt Länna i vinterskrud. Från maj till september hålls gymnastiken bara utomhus. Uterummet används dessutom i undervisningen i de flesta ämnena.
— På svenskan kan vi träna skrivning med pinnar, samla saker på alfabetets alla bokstäver eller samla på substantiv eller göra verb, med mera, säger Christina Ohlin, lärare.
Gillar att vara ute
Andra exempel är samarbetsövningar där eleverna bygger kojor, broar eller stegar tillsammans.
Eleverna som UNT talade med uppskattar att få vara ute så mycket.
— Vi har gjort en kompost en gång, och så har vi hållit på med djur, typ med maskar och gråsuggor och så. Och på matten har vi gjort mönster med saker som vi hittar ute, säger Elisabet Johansson i klass två.
Varför ska man vara ute då?
— Det är bra för kroppen!, säger Julia Blanksvärd i samma klass.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!