Långsamt bättre för handikappade i Uppsala

Inom två år ska Uppsalas stadmiljö vara anpassad för synsvaga och rullstolsbundna. Tre arbetslag arbetar just nu för fullt med saken.

Bengt Sundewall igår i ett av arbetslagen.

Bengt Sundewall igår i ett av arbetslagen.

Foto: Robert Henriksson

Uppsala2008-09-30 07:00
De gräver upp och gör om övergångsställen och busshållplatser och underlättar då för både synsvaga och rullstolsburna i trafiken.
Det mesta av arbetet är redan gjort inne i city och man har även gjort ett stort jobb i Årsta. Nu väntar Luthagen på att nå de nationella mål som alla kommuner har om en total tillgänglighetsanpassning.

Om man sedan hinner klart med tillgänglighetsanpassningen återstår att se. Handikappföreningarnas samarbetsorgan, HSO, och Boverket har tidigare sagt att man inte tror på tidsplanen.
- Vi kommer nog vara här hela veckan, säger Bengt Sundewall, som i korsningen Ringgatan och Kyrkogårdsgatan placerar ut de nya vita plattorna vid övergångsstället.
De vita plattorna har små upphöjningar som gör att man lättare ska känna med en käpp när man närmar sig. Andra halvan av övergångsstället är helt "nollat", som anläggarna säger, vilket innebär att det går som en slät ramp från trottoaren ner till gatuplanet utan någon kant.

En vanlig trottoarkant är ungefär tolv centimeter hög men vid de ombyggda övergångsställena ska halva övergången vara helt plan och "nollad" medan den för synsvaga ska ha en kant på sex centimeter från gatuplan.
- Vi jobbar på 20 platser runt om i stan och jag tror vi ska hinna klart i tid, säger Bert Alfvén, som är projektingenjör vid gatu- och trafikkontoret på Uppsala kommun.
- Det här ska underlätta för synsvaga och de äldre men det är inte helt lätt på alla platser. Vid alla nybyggen har man redan tänkt på det här, men på vissa ställen måste vi improvisera, menar Bert Alfvén och pekar bort mot en övergång.

I en allé som skiljer den mötande trafiken åt har man placerat ett cykelställ som man nu valt att måla in och markera tydligt. Allt för att cyklisterna verkligen ska parkera sina tvåhjulingar inom det markerade området och inte i vägen för rullstolar, rullatorer eller syn­svaga som använder käpp.
Bengt Sundewall fortsätter att knacka ner stenarna vid övergångsstället farligt nära trafiken. Att stänga av gatan under själva ­arbetet var aldrig aktuellt.
- Det har kommit nya stenar nu som har större upphöjningar. I stället för de här små bulorna som vi har nu så ser det ut som damklackar som sticker upp.
Han fortsätter sedan att placerar ut de vita stenarna och passa in mindre bitar likt ett pussel för att det ska gå jämnt mot själva kanten. Inom två år måste han vara klar.

Tipsa oss om positiva nyheter!
Vi på UNT vill lyfta fram allt det positiva som händer runt omkring oss. Nu vill vi att du hjälper oss. Hör av dig med ditt tips!
E-post: tummenupp@unt.se
Sms: 72018
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!