Långa transporter stressar djur - Köttkvalitén påverkas inte
Av- och pålastning är den största stressfaktorn vid djurtransporter. Men även förhållanden i transportfordonen påverkar djuren, exempelvis luftkvalitet, trängsel, transporttider och vibrationer. Efter sex timmar på väg stiger stresshormonerna märkbart. Däremot påverkas köttkvaliteten i liten omfattning. Det framgår av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU i Uppsala.
Ett syfte har också varit att utveckla en metod som minimerar de faktorer som framkallar stress hos djuren, berättar Girma Gebresenbet, professor på Institutionen för biometri och teknik vid SLU i Uppsala
Girma Gebresenbet är koordinator för EU-projektet Catra, Cattle transport. Förutom i Sverige har parallella studier genomförts i Finland, Tyskland, Norge, Belgien, Spanien, Italien och Slovenien. Sammanlagt har ett 80-tal forskare deltagit i projektet.
— Attityden för vad som är välfärd skiljer sig mycket mellan länderna. I de nordiska länderna har man en mycket bättre djurvälfärd än i södra Europa, säger Girma Gebresenbet.
Har kartlagt transportsystemet
Forskarna har kartlagt hur transportsystemet ser ut i de länder som omfattas av projektet. Eventuella regler för djurtransporter, transporttider, logistik, utrustning i transportfordonen och vibrationer som djuren utsätts för är exempel på vad forskarna studerat. De har också undersökt infrastrukturen vid på- och avlastning, exempelvis ramper, byggnader och ljusförhållanden.
Forskarna har också tagit blodprov på djuren för att studera hur transporten påverkar dem. Djurens hjärtfrekvens har kontinuerligt registrerats under färd från gård till slakteri. Resultatet visar att hjärtfrekvensen stiger vid pålastning, när djur blandas med djur från andra gårdar samt vid avlastning.
Studien visar också att luftkvaliteten varierar mellan fordonen. Många transportfordon saknar ventilationssystem.
Inga enhetliga regler inom EU
I Sverige gäller en tidsgräns på åtta timmar för djurtransporter. Inom EU saknas enhetliga regler för djurtransporter.
— De flesta djurtransporterna i Sverige tar två till fyra timmar. Men vi vet inte vad om händer i framtiden när slakterier specialiseras och rationaliseras. Det kan innebära längre djurtransporter även hos oss, säger Girma Gebresenbet.
Transporterna har videofilmats inifrån lastbilarna för att kontrollera djurens beteende i olika situationer. Logistiken, exempelvis vägval, vägförhållanden och väntetider har också studerats.
Smart låda ett av förslagen
Projektet har även omfattat konstruktionen av en så kallad smart låda.
— Vi förslår att varje djurtransport ska förses med en smart låda. Det är en utrustning i fordonet som kontinuerligt mäter olika parametrar, exempelvis luftfuktighet, vibrationer, luftkvalitet, det vill säga koldioxid, ammoniak, metan och temperatur. När en parameter överstiger en viss nivå ska man med hjälp av den smarta lådan kunna justera nivån, berättar Girma Gebresenbet.
Forskningsprojektet visar att det är stora variationer beträffande djurtransporter i de olika länderna.
— I Norden finns en större medvetenhet om djurens välfärd. Allmänheten är engagerad vilket innebär att djurens situation har blivit en samhällsfråga. Så är det inte i södra Europa. Därför används sämre fordon, transporttiderna är längre och det finns inte några egentliga regler för djurtransporter. I de fall där regler existerar tillämpas de inte i tillräcklig omfattning, säger Girma Gebresenbet.
Kan transporteras flera gånger
Han berättar om djur som mer än en gång under sin livstid transporteras mycket långa sträckor.
— Det finns exempel där kalvar transporteras från Frankrike till Spanien för att gödas. Därefter fraktas djuren från Spanien till Italien där de slaktas. Det är en hantering som man får EU-bidrag för. Det är inte heller ovanligt med djurtransporter från Polen ner till södra Europa.
Undersökningen har visat att efter sex timmar stiger stresshormonerna hos djuren väsentligt. I vissa fall påverkas köttkvaliteten, men det är ovanligt.
— Långa transporttider påverkar djurens välfärd mer än det påverkar köttkvaliteten. Därför är djurens välfärd relaterad till transporttiden.
Forskningsrapporten Cattle transport har nyligen överlämnats till EU.
— Rapporten ska ligga till grund för en fortsatt diskussion som syftar till att samtliga medlemsländer ska få likvärdiga regler för djurtransporter, säger Girma Gebresenbet som även är ledamot av EU: s vetenskapliga kommitté för djurens välfärd.
Forskning saknas
Han konstaterar att det inte finns särskilt mycket forskning på det här området. Och därför återstår mycket att studera när det gäller djurtransporter och välfärden för olika djur.
Som ledamot i den svenska Djurtransportutredningskommittén lämnade han för ett år sedan ett förslag till regeringen som bland annat innebär att djurtransporter ska maximeras till åtta timmar. Dessutom ska samtliga transportfordon vara utrustade med ett ventilationssystem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!