Långa telefonköer till Skatteupplysningen
Det har varit mycket svårt att komma fram till Skatteupplysningen de senaste dagarna. Anledningen är framför allt anhopningen av frågor gällande rot-avdraget i kombination med låg bemanning.
Skatteverket brukar alltid ha en nedgång av antalet samtal till Skatteupplysningen under sommarmånaderna och anpassar därför bemanningen därefter. Vanligtvis arbetar 330 personer med att bevara samtal från allmänheten, den senaste tiden har de varit ungefär 200.
- Framför allt har folk frågor om rot-avdraget, och eftersom reglerna kring avdraget är nya sedan den 1 juli, tar det längre tid för våra handläggare att svara på frågorna, säger Sten Eriksson.
Skatteverket har nu kallat in extrapersonal för att få ned tiden i telefonköerna. Myndighetens interna mål är att 80 procent av de inkommande samtalen till Skatteupplysningen ska besvaras inom tre minuter.
- Även om vi kanske inte kan uppnå målet helt nu under sommaren, hoppas vi att det kommer bli betydligt bättre framöver. Det enda rådet jag kan ge till dem som inte kommer fram är att prova igen, säger Sten Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!