Lång väntetid redan vid receptionen
Den som på egen hand kommer till akuten vid Akademiska sjukhuset måste först ta en nummerlapp och vänta innan man får möjlighet att meddela sitt problem. Patienter med livshotande tillstånd hänvisas till en reception som ibland står obemannad.
När UNT ringer sjukhusdirektör Erik Hemmingsson för en kommentar till händelsen, svarar han:
— Det där tror jag inte på. Patienten måste ha möjlighet att berätta varför man är där.
Men så är det alltså inte. En skylt på akutmottagningen talar om att man ska ta en nummerlapp och vänta på sin tur. Endast den som har livshotande tillstånd, beskrivna som andnöd, bröstsmärta eller stora blodförluster, ska gå direkt fram till personalen i en receptionslucka.
Men helt lätt är det inte ens för den som mår riktigt dåligt. Receptionen på akuten är inte alltid bemannad och när det är mycket folk i väntrummet sitter vårdpersonalen upptagen med att samtala med patienter i två hytter som kan liknas vid två telefonkiosker.
Och för Kerstin Proppers anhörige blev det en lång väntan.
— Från det att vi kom till akuten tills vi fick kontakt med en vårdanställd så dröjde det en och en halv timme, berättar Kerstin Propper.
Akutmottagningens avdelningschef, Kristina Lundmark, menar att det är så väntetiden kan se ut på akuten.
— Vi vill inte ha väntetider, men det är så det är i dag.
Kerstin Propper berättar att det tog närmare tolv timmar innan läkare beslutade att den anhörige skulle läggas in på en vårdavdelning.
— Det är extremt hjärtlöst, säger Kerstin Propper.
Hon är van vid att se sjukvården från insidan. Hon har varit kyrkoherde och chef för sjukhuskyrkan vid Danderyds sjukhus. Kerstin Propper säger att ingen annan akutmottagning som hon sett har fungerat så dåligt som just Akademiska sjukhusets.
— Alla stod och tittade på sina datorer. Man tittade inte till patienterna inne på rummen. Patienter fick vänta timme efter timme i sina undersökningsrum.
Kerstin Propper tycker att akutmottagningen var konstigt byggd och att det ser ut som att vårdpersonalen stängt in sig medan patienterna sitter utanför i väntrummet. Hon upplevde att det var svårt som patient att få uppmärksamhet från personalen.
De vårdanställda som håller till i rummet bakom patientluckan i dag ska genom några fönsterrutor hålla uppsikt över om någon av patienterna i väntrummet blir sämre.
— Ser man att någon mår dåligt så går man ut och hjälper patienten, säger Kristina Lundmark.
UNT: Hur ska personalen kunna se om någon blir sämre när de är upptagna med att skriva på datorn och prata med patienten i luckan?
— De som sitter i receptionen är van akutpersonal som har vana av att observera patienter.
Men Kerstin Propper berättar att ingen kom till undsättning då hon satt med den anhörige i väntrummet.
— Det var patienter som började kräkas och då förväntar man sig att någon kommer och hjälper dem. Men det hände inget.
Erik Hemmingsson säger till UNT att han ska informera sig om rutinerna på akuten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!