Lång väntan på reparation

Åskvädren under juli har slagit hårt mot nät och teleledningar i Uppland. Reparatörerna jobbar för högtryck, men i vissa fall har drabbade hushåll fått vänta i flera veckor på att få sin telefonlinje tillbaka.

Reparatören Bror Wallin har fullt upp.

Reparatören Bror Wallin har fullt upp.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-08-06 08:03

Sedan den 17 juli har Matte Lundgren med familj i Dalbyområdet utanför Uppsala inte haft någon fast telefon. Ett kraftigt åskväder slog då ut såväl teleledningen som bredbandet och modemet, och fortfarande över två veckor senare är felet inte åtgärdat.
– Jag är inte den som klagar i första taget, men det är klart att det börjar bli lite surt. De har skjutit fram datumet för service tre gånger nu. Man är ju lovad ersättning från Telia, men betalar man för det här vill man ju att det ska fungera från början, säger han.

Matte Lundgren är långtifrån den ende som råkat ut för samma problem den senaste tiden. Enligt Anders Niklasson, regionchef på installations- och serviceföretaget Relacom, är Uppsalaområdet just nu värst utsatt i hela landet med fyra gånger fler felanmälningar än normalt. En ovanlig situation, säger han.
– Uppland brukar inte vara drabbat på det här sättet. Det började öka när åskvädren kom i inledningen av juli och sedan har det fortsatt successivt. Vi har fullt manskap inne, har fått förstärkningar nu av den nationella akutstyrkan och mer är på gång från andra håll i landet.

Vädret framöver är helt avgörande för hur fort felavhjälpningen går, säger Anders Niklasson.
– Egentligen går det rätt fort att laga om bara vädret blir bra, åskar det kan vi inte jobba. Nu har vi åtgärdat de flesta felen runt Uppsala men det återstår en hel del i Norduppland.

Ingemar Petterson, chef för nätservicen på bolaget Skanova som ansvarar för näten, förklarar att kopparnäten drar till sig blixtnedslagen när åskan väl är framme.
– Det finns åskskydd som kan minska riskerna men särskilt med de luftburna ledningar som dominerar på landsbygden är det svårt, det går aldrig att förhindra till hundra procent. I städerna där kablarna ligger nergrävda är det mindre risk och utbyggnaden av fibernäten kommer att förbättra situationen ännu mer, säger han.

Om Matte Lundgrens situation säger Ingemar Petterson så här:
– Det är bara att beklaga, givetvis är detta väldigt olyckligt för honom och andra kunder. Det har blivit ytterligare förseningar på grund av arbetsvolymen men hans fall ligger i vårt kösystem.

Några timmar senare, efter att UNT varit i kontakt med Relacom, blir dock Matte Lundgren uppringd av bolaget med beskedet att de ska ha telefonen i gång igen senast på tisdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!