Lång väntan på pengar från Försäkringskassan

De som väntar på pengar för vård av sjukt barn får ge sig till tåls. Försäkringskassan i Uppsala län har ända sedan i vintras legat efter med utbetalningarna. Nu anmäls kassan till Justitieombudsmannen.

Uppsala2006-04-26 23:59
I november förra året skrev UNT om att dataproblem drabbat Försäkringskassan i länet och att det försenade utbetalningarna av tillfällig föräldrapenning.
Dataproblemen är nu lösta men fortfarande dröjer ersättningarna.
— Vi har haft fler ärenden än vad vi räknat med. Därför ligger vi efter, säger Lena Larsson, verksamhetschef Försäkringskassan i Uppsala län.

Antalet ärenden i länet har ökat med 20 procent under årets första tre månader jämfört med samma tid förra året. Det har lett till att en av fyra som begär ersättning får vänta mer än 30 dagar på utbetalning.
De långa handläggningstiderna drabbar också dem som har föräldrapenning. Småbarnsföräldern Mikael Kristoffersson från Storvreta har inte fått ersättning för sina pappadagar trots att han lämnade in en begäran i god tid.
— När jag ringde Försäkringskassan hade de inte börjat titta på ärendet än, säger Mikael Kristoffersson.
Han har fått löfte om att pengarna ska komma på fredag. Men det är i sista laget för att hinna betala räkningarna. Mikael Kristoffersson anser att Försäkringskassan slipper undan sitt ansvar.
— Om jag skulle göra fel så får jag en smäll på fingrarna. Men om de gör fel händer ingenting.

Även Anders Larson från Bålsta har fått vänta länge på pengar från Försäkringskassan. 8 december förra året begärde han ersättning för vård av sjukt barn. Efter mer än fyra månader har han fortfarande inte fått sina pengar. Nu JO-anmäler han Försäkringskassan i Uppsala län.
— Det är en principfråga för mig. De har misslyckats med sitt myndighetsuppdrag, säger Anders Larson.
Vid tidigare kontakter med Försäkringskassan har han fått höra att de som ringer och klagar får sina ärenden utredda först.
— Handläggaren sa att det är de som ringer som behöver pengarna mest. De tar inte ärendena i turordning, säger Anders Larson.
Tillvägagångssättet bekräftas av Lena Larsson på Försäkringskassan.
— De som ringer och säger att de behöver pengarna försöker vi betala ut till, säger Lena Larsson.
Hon anser att det annars skulle leda till en alltför tidsödande diskussion.
— Vi kan inte ifrågasätta om de behöver pengarna eller inte. Det gör vi inga tidsvinster på.

UNT: Men då blir ju de som inte ringer utan pengar i stället?- Ja, så är det. Därför sätter vi nu in resurser för att minska väntetiderna, säger Lena Larsson.
I maj tillträder fem nya handläggare sina tjänster. Dessutom ska Försäkringskassan anställa fler studenter, utöver de nio som anställdes i fjol, som kan komma in och jobba vid behov. Målet är att 90 procent av de som begär ersättning ska få sina pengar inom 30 dagar.
— Jag kan bara beklaga att det har blivit så här. Barnfamiljerna behöver sina pengar. Det är ett rimligt krav att ställa på oss, säger Lena Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om