Lång väntan på guldbetalning

NYHETER. SMS guld köpte ett guldsmycke av Märstabon Anna. Hon blev lovade betalning inom tio dagar men pengarna kom först efter 27 dagar och flera samtal till företaget.

Uppsala2014-02-18 16:55

Anna lämnade in sitt guldhalsband till företaget SMS guld vars affärsidé är att köpa guld som sedan smälts ner och säljs vidare till grossister.

Den 20 januari var företaget i Märsta och Anna gick dit för att få en kedja värderad. Halsbandet värderades till 850 kronor, ett erbjudande som Anna tackade ja till.
– Halsbandet var sönder. Det skulle ha kostat lika mycket att laga kedjan så jag sålde den, säger Anna.

Hon fick veta att pengarna skulle betalas ut till hennes bankkonto inom tio arbetsdagar. Den informationen finns också på SMS gulds egen hemsida.

Men den 14 februari när Sigtunabygden intervjuar henne har hon fortfarande inte fått några pengar.
– Det har nästan gått en månad. Jag känner mig lurad. Nu handlar det inte om jättemycket pengar men jag har lämnat något som är mitt och inte fått betalt, säger Anna.

För att försöka reda ut situationen har hon kontaktat SMS gulds kundtjänst.
– Först får jag stå i en lång telefonkö. Sedan säger de att pengarna kommer inom två eller tre bankdagar, men det kommer aldrig några pengar, säger hon.

I förra veckan testade Anna att ringa företagets kundtjänst en fjärde gång. Då lovade SMS guld att skicka ärendet vidare till ekonomiavdelningen.
– Men det var tre dagar sedan och jag har fortfarande inte hört något, säger Anna.

Anna har också skickat ett mejl utan att få något svar.

Konsumentverket har fått in ett tiotal anmälningar mot SMS guld under 2011 och 2012. De flesta fall gäller sena utbetalningar. Inga fall har ännu avgjorts.
Enligt konsumentvägledare Ylva Lövqvist på Sigtuna kommun är det svårt att reda ut fallen eftersom privatpersonen i detta fall är den som säljer guldet.
– Parterna är ombytta, det vill säga privatpersonerna, är de som säljer varor till en näringsidkare. Därför faller de utanför konsumentlagstiftningen.

Men däremot är det inte tillåtet för ett företag att gå ut med falsk eller vilseledande marknadsföring, säger hon.
Att marknadsföra att betalning skall ske inom tio dagar och sedan systematiskt göra utbetalningar sent bryter alltså mot marknadsföringslagen.

Den 16 februari fick Anna sin betalning. Någon kompensation för den väntan har inte utbetalats.
Enligt Christopher Clewehielm, vd för SMS guld är det ett fåtal personer som sålt guld under företagets turné som drabbats. Han lovar dock att kompensera Anna för förseningen.
– Vi förstår hennes frustration. Vi vill givetvis att våra kunder ska vara nöjda och vi ser allvarligt på det inträffade, säger Christopher Clewehielm i ett mejl.

Enligt honom beror den sena utbetalningen på hög belastning.
– Många kunder vill sälja sitt guld och vi har tyvärr misslyckats att hantera trycket med den personal vi har tillgänglig för närvarande. Vi ber om ursäkt för att våra kunder har drabbats och vi jobbar på att lösa belastningsproblemen genom att anställa mer folk, säger han.

* Anna heter egentligen något annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om