Lång väntan på bidrag från Försäkringskassan
Brist på personal har gjort att Försäkringskassans handläggningen av bostadstillägg för pensionärer och bostadsbidrag till barnfamiljer i Uppsala försenats kraftigt.
Utfasningen pågår under hösten och vintern. Försäkringskassan i Uppsala ska ned i knappt 200 anställda från tidigare 400. Principen är att de anställda flyttar med sina ärenden till de nya orterna.
Men inte alla kan eller vill flytta. En del har i stället bytt jobb och slutat. Uppsalakontoret fick redan tidigt i höstas brist på personal för vissa handläggningsärenden, som bostadstillägg för pensionärer.
- Vi saknade tre personer i augusti vilket vi rapporterade till huvudkontoret. I oktober var vi fyra man kort, säger Hans Melander, ansvarig för omorganisationen i Uppsala.
Anställningsstopp råder, så nyrekryteringar kunde inte göras. Samtidigt ville huvudkontoret att Uppsala skulle skicka mer folk till det nya telefoncentret i Gävle.
- Men då vägrade vi, och slapp det också. Vi kunde inte hålla handläggningstiderna som det var, säger Hans Melander.
Ett nytt ärende ska handläggas och den första utbetalningen ske inom 30 dagar. Men för pensionärer i Uppsala län som ansökt om bostadstillägg har handläggningstiden krypit upp till 50-60 dagar, efter årsskiftet till och med till 70-80 dagar. Först i slutet av januari började den nationella hanteringen av bostadstilläggen att fungera i Skellefteå, Halmstad och Karlshamn.
- Det tar väl en liten tid innan de betat av högen, men de äldsta ärendena ska behandlas först, säger Hans Melander.
Nu när ansvaret för bostadstilläggen försvunnit så vidtar i stället nästa problem. Handläggningstiderna för bostadsbidrag till barnfamiljer har ökat kraftigt de senaste veckorna.
- Vi hjälpte Skåne med det i januari, nu har vi fått problem själva, säger Hans Melander.
Kristin Ritter, försäkringsdirektör på Försäkringskassan, säger att stabilitet i utbetalningarna är honnörsord och att Uppsala inte är representativt trots att flytten av ärenden pågår över hela landet.
- Nej, Uppsala är speciellt eftersom funktioner bara flyttar, det är inga nya som tillkommer.
Hon säger att bostadstilläggen för pensionärer varit ett bekymmer. Men att de nya center som nu fått uppgiften kommer att kapa köerna så snart som möjligt.
- Det är vår skyldighet, om väntetider uppstått.
- 2008 är ett omställningsår för Försäkringskassan, det är mycket som ska klaffa. Men nu är strukturen för förändringen klar, vi vet vad som ska hända och när.
- Och när de nationella försäkringscentren är på plats kommer det att bli väldigt bra. Kompetensen samlas till centren och det blir lika hantering av ärenden rfrån hela landet, säger Kristin Ritter.
Fakta:
Försäkringskassan organiseras med 60 Lokala försäkringscenter (LFC) och lokalkontor i varje kommun. I vår inleds satsningen med nationella försäkringscenter (NFC) på pilotorten Örebro. NFC kommer att handlägga tidig bedömning av sjukfall (under 30 dagars sjukskrivning), arbetsskador, föräldraförsäkring, bostadsbidrag och ålderspension. Under hösten etablerades också fyra nationella telefonkundtjänster med utökade öppettider, i Stockholm, Lidköping, Gävle och Västerås.
Försäkringskassan organiseras med 60 Lokala försäkringscenter (LFC) och lokalkontor i varje kommun. I vår inleds satsningen med nationella försäkringscenter (NFC) på pilotorten Örebro. NFC kommer att handlägga tidig bedömning av sjukfall (under 30 dagars sjukskrivning), arbetsskador, föräldraförsäkring, bostadsbidrag och ålderspension. Under hösten etablerades också fyra nationella telefonkundtjänster med utökade öppettider, i Stockholm, Lidköping, Gävle och Västerås.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!