Lång väntan ger gratis besök

En patient som får vänta längre än 30 minuter på sin husläkare i Uppsala län har rätt att bli undersökt gratis. Få patienter känner till rättigheten och personalen informerar sällan om den.

Ulf Olsson, 70, har väntat i en kvart på Samariterhemmets husläkarmottagning. Nu säger regelboken att personalen ska ge honom en förklaring till förseningen. Om ytterligare en kvart har han rätt att få pengarna tillbaka och få en gratis undersökning. Fast det tänker han inte bry sig om.

Ulf Olsson, 70, har väntat i en kvart på Samariterhemmets husläkarmottagning. Nu säger regelboken att personalen ska ge honom en förklaring till förseningen. Om ytterligare en kvart har han rätt att få pengarna tillbaka och få en gratis undersökning. Fast det tänker han inte bry sig om.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2001-04-27 00:01
Landstinget har sedan flera år tillbaka en regel som säger att patienter efter 15 minuters väntan ska få en förklaring till varför läkaren dröjer.
Efter 30 minuter har patienten rätt att få en gratis undersökning. Rättigheten gäller även vid de privata husläkarmottagningar som har avtal med Uppsala läns landsting.
Ett flitigt utnyttjande av rättigheten att få pengarna tillbaka skulle leda till att mottagningarna förlorar pengar. Men nu är det få patienter som blir informerade om rättigheten när förseningar uppstår.
Elsvig Löwenhoff, verksamhetschef på Samariterhemmets husläkarmottagning, säger att det aldrig betalas ut någon ersättning till de patienter som får vänta för länge.
- Visst händer det att patienter får vänta men då brukar vi alltid informera dem om orsaken, säger hon.

Tydlig regel
Landstinget har gjort en liten informationsbroschyr om rättigheten. Enligt den broschyren så är det glasklart att patienten efter 30 minuters väntan ska få pengarna tillbaka.
- Jag tror inte att det är så vanligt att mottagningens personal talar om det, säger Leif Eriksson, tf primärvårdsdirektör.
Han uttrycker sin förståelse för personalens tystnad. En sådan upplysning skulle nämligen vara en ren förlust för den enskilda husläkarmottagningen. Och Leif Eriksson säger att han tycker att det räcker med den skrifliga information som ska finnas om rättigheten på mottagningarna.
Elsvig Löwenhoff i Uppsala upplyser inte patienten om att undersökningen vid en försening är gratis.
- Man har så mycket att göra. Det är sånt där som faller i glömska, säger hon.
Torun Hall, verksamhetschef på husläkarmottagningen Linnéan i Sävja, säger att hon aldrig har varit med om att patienter har fått vänta längre än 30 minuter. Mottagningen har inga rutiner för att informera patienterna om ersättningen.
- Men det är klart att jag skulle informera patienten om det skulle inträffa en försening, säger hon.
Den som kräver pengarna tillbaka efter 30 minuters väntan får i praktiken en gratis undersökning. Man kan alltså sitta kvar och vänta tills husläkaren blir ledig. Husläkaren behöver inte ens känna till att undersökningen har blivit gratis eftersom pengarna betalas tillbaka i receptionen vid ingången till mottagningen.

"Inget större problem"
Primärvårdens ledning har ingen uppfattning om hur många patienter som utnyttjar rättigheten att få pengarna tillbaka. Leif Eriksson tror inte att så många patienter har skäl att utnyttja den.
- Jag tror inte att det är något större problem med väntetiderna för planerade besök, säger han.
Leif Mååg, verksamhetschef på Tierps husläkarmottagning, tror att rättigheten är pressande för läkarna som tvingas undvika förseningar.
- Men det är ju en bra regel för patienterna, tillägger han.




UNT Fakta
Patientens rättigheter
Patienten har rätt att få tillbaka patientavgiften, men ändå bli undersökt, om väntetiden är längre än:
30 minuter hos läkare eller mottagning inom primärvården i Uppsala och på lasarettet i Enköping.
45 minuter på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Detta gäller dock inte vid akuta besök.
Läkarbesök hos en husläkare kostar 120 kronor. Hos andra specialister är kostnaden 200 kronor. Ett besök med remiss brukar kosta 60 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!