Lång kö till sjukvårdsrådgivning

Trots löften om snabb service kan den som ringer till landstingets sjukvårdsrådgivning i Uppsala få sitta över 20 minuter i telefonkö.

Uppsala2007-02-17 16:14
- Vi har kolossalt många som ringer till oss just nu, säger Monika Mäki Karlstrand, verksamhetschef.
Sjukvårdsrådgivningen har märkt en ökning av antalet samtal de senaste månaderna. Den höga samtalsbelastningen är koncentrerad till ett par timmar varje dygn.
- Väntetiden i telefon skiljer sig jättemycket beroende på när man ringer. På förmiddagarna har vi en oerhörd samtalsbelastning, säger Monika Mäki Karlstrand.

En lördagsförmiddag kan den som söker hjälp få vänta mer än 20 minuter, medan det samma kväll kan röra sig om bara ett par minuter.
- Vårt mål är ju att alla ska komma fram snabbt. I grunden skulle vi nog behöva vara fler som jobbar här.
Anledningen till samtalsproppen tror hon beror på att numret är så lättillgängligt. Har man en fråga ringer man direkt i stället för att höra sig för någon annanstans.
Hon tipsar om sjukvårdsrådgivningens hemsida, där allmänheten har tillgång till samma texter som rådgivningens sjuksköterskor.

Sedan förra året har Uppsala sjukvårdsrådgivning ett samarbete med Gävleborgs landsting. Vissa tider på dygnet kopplas samtal vidare till Gävleborgs sjukvårdsrådgivning.

UNT: Varför kopplar ni inte vidare när väntetiden i Uppsala är så lång?
- Gävleborg har inte kapacitet att ta emot våra förmiddagssamtal, säger Monika Mäki Karlstrand.
Hon berättar att tekniken för att koppla vidare samtal till andra landsting än Gävleborgs finns, men att systemet inte fungerar i praktiken.

Däremot planerar man att redan nästa vecka delvis underlätta för Uppsalaborna, då systemet med återuppringning återinförs. Den som ringer kan knappa in sitt nummer och därefter bli uppringd av sjukvårdsrådgivningen.
Men tjänsten med återuppringningen kommer bara finnas vissa tider på dygnet.
- På natten behövs det av naturliga skäl inte. Då kommer man fram ändå, säger Monika Mäki Karlstrand.
Uppsala läns landsting ingår i ett nätverk tillsammans med ytterligare fem landsting. Irene Ferm är kundansvarig på Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
- Uppsala har inte en unikt lång väntetid. Det kan hända att man får vänta både 30 och 40 minuter även i de andra landstingen, säger hon.

Men Uppsala läns landsting har haft det extra tungt sedan i höstas, medger hon. De andra fem landstingen i nätverket har högre personalbudget för sjukvårdsrådgivningen.
Under våren ska Sjukvårdsrådgivningen SVR AB genomföra ett bemanningsprojekt där ett par landsting (inte Uppsala läns) ska få hjälp med att göra prognoser och lägga ett schema som stämmer bättre överens med behovet.
- Till sommaren ska även Uppsala läns landsting ha detta verktyg, säger Irene Ferm.
FAKTA
Sjukvårdsrådgivningen i Uppsala
I januari tog rådgivning emot runt 11 700 samtal.
Totalt finns 40 anställda, men på lördagsförmiddagar arbetar bara 6-8 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om