Lång kö till familjerådgivning i Uppsala

Familjerådgivningen i Uppsala brottas med fortsatt långa väntetider. De som söker hjälp kan i vissa fall tvingas vänta i över åtta veckor på en första samtalstid. En konsekvens har blivit att par i kris väljer att helt avstå från familjerådgivning.

Uppsala2005-01-31 00:00
— Vi kan notera att många som står i kö hos oss faller ifrån. När vi ringer och meddelar att det finns en återbudstid kan svaret bli "nu är det redan överspelat", säger Topsy Sandler Kihlström, enhetschef vid familjerådgivningen.
Hon anser att situationen är bekymmersam. Drygt 40 par står för närvarande i kö för en första tid. Målsättningen för mottagningen är att ta emot inom tre veckor. Det är en väntetid som Socialstyrelsen angett som rimlig. Enligt lagen ska familjerådgivning inte bedrivas med långa väntetider. Färsk statistik visar dock att en tredjedel av dem som vänder sig till familjerådgivningen i Uppsala kommun får vänta i över åtta veckor på en första besökstid. En tredjedel får tid inom åtta veckor och resten inom fyra veckor.
- Vi prioriterar par med småbarn. Men alla som vänder sig hit befinner sig i kris och därför är väntetiderna orimliga, menar Topsy Sandler Kihlström.

Lagstadgat
Sedan 1995 har landets kommuner en lagstadgad skyldighet att bedriva familjerådgivning. Syftet är att erbjuda par och familjer hjälp att bearbeta samlevnadsproblem som exempelvis otrohet, svartsjuka eller ofrivillig barnlöshet. I vissa fall kan rådgivningen bidra till att förhindra en separation. Andra gånger handlar det om att få stöd att genomföra separationen på ett så bra sätt som möjligt, inte minst i de många fall där barn finns med i bilden. De flesta som söker hjälp hos familjerådgivningen i Uppsala har barn och är i åldern 30-39.

Neddragningar
Under 2004 genomförde familjerådgivningen nästan 1 400 samtal. Antalet nyanmälningar var drygt 430. Av dem som hörde av sig i slutet av 2004 har alla ännu inte fått en tid. Familjerådgivaren Karin Furumark berättar att många som ringer blir förtvivlade när de får veta att det inte går att ta emot dem förrän om fler veckor.
— För de allra flesta är det ett stort steg att vända sig till oss. Många blir besvikna och frustrerade, andra resignerande.
Orsaken till de långa väntetiderna är neddragningar. Familjerådgivningen blev 2003 av med två heltidtjänster, varav den ena till viss del motsvarade det arbete som rådgivningen tidigare servade Enköpings och Tierps kommuner med. I höst har familjerådgivningen blivit av med en assistenttjänst på 50 procent.
— Arbetsbelastningen äransträngd. Vi har tagit emot runt två nyanmälningar i veckan var. Mer går inte eftersom vi måste kunna erbjuda mer än ett enda samtal, säger Topsy Sandler Kihlström.
Familjerådgivningen i Uppsala kommun servar i dag genom kontrakt även Östhammars och Knivstas kommuner. Topsy Sandler Kihlström betonar dock att Uppsalaborna inte skulle få fler familjerådgivartjänster om rådgivningen upphörde med filialarbetet, eftersom det då skulle bli nödvändigt att dra ner på personal. Vad som behövs är fler tjänster.
Till Uppsala kommuns förfogade finns i dag lite drygt tre och en halv familjerådgivartjänster. Topsy Sandler Kihlström menar att drygt sju tjänster skulle behövas.
— Det idealmått man talar om är en familjerådgivare per 25 000 invånare. Uppsala kommun står lång från detta, säger Topsy Sandler-Kilström.

UNT-fakta:


Fler söker familjerådgivningen.
På mindre än 20 år har antal ärenden hos familjerådgivningarna runt om i landet mer än fördubblats.
Under 1986 kontrollerade Socialstyrelsen hur stora volymerna hos familjerådgivningen var. Då hanterades drygt 11 000 ärenden. Under 2003 hade antalet ärenden stigit till mer än 25 000. (TT)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!