Länet ska locka fler turister

Uppsala län vill ta en större andel av den växande besöksnäringen. Därför har flera intressenter gått samman och bildat Turismakademin. I dag, fredag, hålls den första seminarieträffen på Uppsala Konsert & Kongress.

Uppsala2007-12-06 16:20
Bakom den nybildade Turismakademin står Regionförbundet i Uppsala län, Uppsala kommun, Uppsala Tourism och Grafiskt Utbildningscentrum, GUC. Tanken är att skapa en mötesplats för turistföretagen i regionen så att man kan samarbeta, öka kunskaperna och få en bättre omvärldsbevakning.
­- Målet är att turistpusslets alla delar ska underlättas; transporter från ett turistmål till ett annat, övernattningar och gärna tips och rekommendationer mellan de olika turistaktörerna, säger Catharina Blom, regiondirektör och ordförande i Turismakademin, enligt ett pressmeddelande.

För ett par år sedan gjordes en undersökning av turistnäringen i länet och det visade sig att mycket behövde åtgärdas enligt Eva Sterte, näringslivsdirektör på Uppsala kommun.
­- Slutsatsen var att vi faktiskt behövde lyfta oss i håret, säger hon.
Under den första seminarieträffen med flera hundra deltagare föreläser Lena Mossberg, professor och forskare inom upplevelseekonomi, om trender och olika begrepp som storytelling.

Fotnot: Storytelling används för att stärka ett varumärke genom berättelser. Syftet är att visa sin identitet, sina värderingar och skilja ut sig från andra genom att tillföra en mänsklig dimension till företaget/organisationen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om