Landsbygdsbor kan få mer service på hemmaplan

Landsbygdsbor på nio orter i Uppsala kommun får även i fortsättningen tillgång till viss kommunal och annan service på hemmaplan, samtidigt som utbudet nu kan öka.

Matbutiken i Oxsätra behåller sin servicepunkt. På onsdagen skrevs det nya avtalet under. Fr v Cecilia Carlqvist, kommunens landsbygdsstrateg, Thord Hägg, ordförande i föreningen som driver butiken, Erik Pelling, kommunalråd (S).

Matbutiken i Oxsätra behåller sin servicepunkt. På onsdagen skrevs det nya avtalet under. Fr v Cecilia Carlqvist, kommunens landsbygdsstrateg, Thord Hägg, ordförande i föreningen som driver butiken, Erik Pelling, kommunalråd (S).

Foto: Ola Lindqvist

Uppsala2024-01-10 19:00

Kommunen förlänger avtalen med butiker och andra aktörer på landsbygden som driver de så kallade servicepunkterna. Där får invånarna tillgång till dator och skrivare, viss kommunal information och vägledning för att hamna rätt i den kommunala byråkratin. Verksamheten startade på försök 2018 och förlängs nu åtminstone fram till årsskiftet.

Först ut att förlänga avtalet med kommunen är butiken i Oxsätra, nordväst om Uppsala. Vid kassadisken satte på onsdagen kommunalrådet Erik Pelling (S) och ordföranden i Oxsätra Åkerlänna Utveckling, Thord Hägg, sina namnteckningar under dokumenten. Enligt Thord Hägg innebär verksamheten mycket mer än bara samhällsservice:

– I det nya avtalet uppmärksammas den sociala betydelsen mer än tidigare. Här i butiken ställer vi fram kaffe och skapar en mötesplats för människor varje onsdag, som en del i serviceverksamheten, säger han.

undefined
Matbutiken i Oxsätra behåller sin servicepunkt. På onsdagen skrevs det nya avtalet under. Fr v Cecilia Carlqvist, kommunens landsbygdsstrateg, Thord Hägg, ordförande i föreningen som driver butiken, Erik Pelling, kommunalråd (S).

Enligt avtalet måste servicepunkterna erbjuda en plats med internetuppkopplad dator och uppdaterad kommunal information. Dessutom ska butikspersonal eller andra på platsen kunna ge viss vägledning åt den som vill komma i kontakt med kommunen i något ärende.

Förutom de obligatoriska inslagen ökar nu det frivilliga serviceinnehållet från tio till tjugo punkter. Servicepunkterna kan exempelvis erbjuda hjärtstartare, luftpump för cyklar och rullatorer, möjlighet till kontantuttag i kassan eller, som i Oxsätra, en mötesplats med regelbunden verksamhet.

Kerstin Pettersson håller i trådarna för fikaträffarna i Oxsätra-butiken. På onsdagen satt ett tiotal besökare runt kaffebordet och språkade om stort och smått:

– Man får lite nyheter och lite historier från folk i bygden. Det är väldigt uppskattat, många har längtat efter att vi skulle komma igång igen efter jul och nyår, berättar hon.

De lokala företag och föreningar som driver servicepunkterna får ersättning för sina insatser. Vid starten 2018 sköts EU-pengar till, i dag får kommunerna betala allt ur egen ficka. Uppsala kommun satsar totalt en halv miljon kronor per år i ersättning och administration för servicepunkterna. Väl investerade pengar som bidrar till en levande landsbygd, enligt kommunalrådet Erik Pelling:

– Det är en ganska liten insats för skattebetalarna som ger väldigt mycket tillbaka till boende på landsbygden, säger han. 

Nio servicepunkter

I Uppsala kommun finns nio servicepunkter på landsbygden, i anslutning till matbutiker, matställen eller bensinmackar:

* Järlåsa

* Skyttorp

* Vänge

* Oxsätra

* Knutby

* Länna

* Vattholma

* Tuna

* Bälinge

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!