Landets första lokala försäkringscenter
I Uppsala invigs 1 november landets första Lokala försäkringscenter (LFC) med 158 anställda. Här handläggs alla fall som kräver personlig rådgivning i Uppsala län. Ny chef för LFC Uppsala blir Ann-Helene Ivarsson.
Foto: Pelle Johansson
- Skälet är väl att vi var långt framme. Vi är också väl förberedda inför övergången, säger Ann-Helene Ivarsson.
Tanken bakom den nya organisationen är att rutinartad handläggning av sjukpenning, föräldrapenning, pension etc flyttas till nationella försäkringscenter. På de totalt 60 nya LFC-kontoren handläggs fall där behovet av personlig rådgivning är större.
- Efter 30 dagar kommer frågan om rehabiliteringsbehov för den sjukskrivne. Våra handläggare finns i Uppsala, men kommer att åka ut i länet för att träffa dem som har behov av det, säger Ann-Helene Ivarsson.
LFC Uppsala kommer att delas upp i fyra eller fem enheter. En av dessa ansvarar för de framtida lokalkontoren, Försäkringskassan har lovat att ha representation i varje kommun. Men hur det kommer att se ut i Östhammar, Tierp, Knivsta, Enköping, Älvkarleby och Håbo är ännu inte klart.
- Det kommer att finnas tillgång till personal med en generell kompetens, som kan ge information om många områden, som pension och föräldrapenning, säger Ann-Helene Ivarsson.
- Det ska alltid gå att få svar på sina frågor. Därför utvecklas också telefontjänsterna i samband med omorganisationen.
Samlokalisering med arbetsförmedling och skattekontor i kommunerna diskuteras, men definitivt svar om lokalkontoren väntas under hösten.
Omorganisationen innebär stora förändringar för Försäkringskassan i Uppsala län. Från 400 anställda kommer man nu ned i knappt hälften inklusive lokalkontoren. Den 15 oktober kommer de vars arbetsuppgifter försvinner att få besked om ny placering.
- Det är klart att det finns en oro här just nu. Att pendla till arbetet är kanske inte ett alternativ för alla, säger Ann-Helene Ivarsson.
Frågan är också vad som händer med den gamla ledningen i Uppsala, länsdirektören Eva-Maria Magnusson och områdescheferna. Ingenting är klart.
- Länsdirektörerna fasas ut nu. Sedan blir det antagligen en ny nivå under generaldirektören, men hur det ser ut vet vi inte ännu.
Klart är att från och med nästa år, när de nationella försäkringscentren är i gång, blir Ann-Helene Ivarsson den ansvarige och ansiktet utåt för Försäkringskassan i Uppsala.
- Det är klart att det blir en utmaning. Målet med hela omorganisationen är att det ska bli bättre för allmänheten. På LFC i Uppsala kommer vi att fokusera på personlig service, i Uppsala liksom på lokalkontoren, säger hon.
FAKTA
Försäkringskassan organiseras med 60 Lokala försäkringscenter och lokalkontor i varje kommun.
Kommande vår inleds satsningen med nationella försäkringscenter (NFC) på pilotorten Örebro.
NFC kommer att handlägga tidig bedömning av sjukfall (under 30 dagars sjukskrivning), arbetsskador, föräldraförsäkring, bostadsbidrag och ålderspension.
Under hösten etableras också fyra nationella telefonkundtjänster med utökade öppettider, i Stockholm, Lidköping, Gävle och Västerås.
Försäkringskassan organiseras med 60 Lokala försäkringscenter och lokalkontor i varje kommun.
Kommande vår inleds satsningen med nationella försäkringscenter (NFC) på pilotorten Örebro.
NFC kommer att handlägga tidig bedömning av sjukfall (under 30 dagars sjukskrivning), arbetsskador, föräldraförsäkring, bostadsbidrag och ålderspension.
Under hösten etableras också fyra nationella telefonkundtjänster med utökade öppettider, i Stockholm, Lidköping, Gävle och Västerås.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!