– Vi säljer bara svenskt vårlamm, från Skebo och från Stockholm. Lammslakten är i full gång, lagom till påsken, säger Niclas Malmquist och lyfter upp en lammstek – påskens storsäljare.
Men medan Saluhallen har tillräckligt med svenskt kött pekar Scans inköpsbolag Svenska livdjur och service, SLS, på en stor generell brist på svenskt lammkött. Svenskarna äter mer och mer lamm och på tio år har konsumtionen ökat med över 50 procent. Vi äter nu ungefär ett och ett halvt kilo lammkött per person och år, och så mycket produceras inte i Sverige.
– Vi bedömer att vi skulle ha kunnat sälja dubbelt så mycket lamm i påsk om tillgången hade funnits. Det är jätteroligt om fler äter lamm, men det är lite frustrerande att inte produktionen ökar i samma takt som efterfrågan.
Konsumenterna vill gärna äta svenskt kött till påsk, säger Elisabeth Svensson, lammansvarig på SLS.
Att produktionen på gårdarna har ökat med två, tre procent varje år hjälper föga när vår konsumtion av lammkött ökar med så mycket som tio procent varje år.
I dag är Sverige självförsörjande till 40 procent – resten importeras från främst Nya Zeeland och Irland.
Scan vill öka produktionen av lamm året om. Men lönsamheten för uppfödarna är ett problem, som kan hämma den expansion som bland andra Scan hoppas på.
– Det pris som Scan betalar till bönderna har ökat, men jag har full respekt för att kostnaderna för bönderna, till exempel i form av kraftfoder och bränsle, också har ökat, säger Elisabeth Svensson.
Lammbrist inför påsken
Svenskarna äter allt mer lammkött – i synnerhet till påsk, och helst svenskt. Scan påtalar en stor brist på svenskt lamm, men i Saluhallen i Uppsala räcker köttet till.
Niclas Malmquist säljer lammstek i Saluhallen.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!