Monica Hultins mamma fyllde 86 år den 4 maj. Hon beskriver en social och barnkär mamma som trivdes bäst när hon fick pyssla om sina växter på den inglasade balkongen i Löten.
– Vi pratade i telefon varje dag och på kvällen mot den 23 maj sa hon att hon mådde ganska bra, säger Monica Hultin.
Den kvällen blev Majs sista. Hennes temperatur och puls sjönk hastigt och hon larmade jourhavande sjuksköterska som såg till att hon kom in till akuten vid 02 på natten. Strax därefter avled hon.
– Jag kom in till mamma en timme efter att hon gått bort. Med tanke på hur mycket man läst om situationen på akuten fick jag intryck av ett lugn där och sjuksköterskan tog så fint hand om mamma, säger Monica Hultin.
Den 9 juni besökte Monica och hennes bror mammans lägenhet tillsammans med en präst för att prata om begravningen. Då såg hon att det kommit nya räkningar.
– Jag ringde Skatteverket för att kolla att allt var som det skulle. Då säger de "Din mamma är inte registrerad som avliden". Jag trodde inte det var sant.
Monica Hultin började då söka akuten för att få dem att skicka in dödsattesten. På den tredje dagen av ringande fick hon svar. En sekreterare lovade att meddela den läkare som varit ansvarig för Majvor. Inget hände. När det gått en vecka sedan de fått veta att mamman inte var dödförklarad åkte Monicas bror in till akuten och krävde på plats att någon skulle skicka in dödsattesten.
– Då hade begravningsbyrån också försökt ligga på. Vi ska ju begrava mamma på torsdag och utan dödsattest går det inte.
På måndagen, tre veckor efter att Majvor dött och tre dagar innan hon skulle begravas, registrerade Folkbokföringen henne som avliden.
– Vi var så nära att boka av begravningen. Det var ju barnbarnsbarn till mamma som bor utomlands och som köpt flygbiljetter för att komma. Det här har skapat så mycket vånda mitt i vår sorg, säger Monica.
Det har också varit en stress eftersom Monica inte kunnat stänga av abonnemang och mammans autogiro.
– Borde det inte finnas några rutiner för det här på akuten?, säger Monica.
Biplob Abu Shanewas är sektionschef på akuten på Akademiska och är tydlig med att det finns rutiner för när ett dödsbevis ska skrivas.
– Det finns inget försvar för detta. Inom 24 timmar efter dödsögonblicket ska ansvarig läkare ha skrivit dödsbevis och skickat digitalt till Folkbokföringen.
Ett dödsorsaksbevis ska också skrivas och skickas till Socialstyrelsen. Detta har läkaren tre veckor på sig att göra.
Vad är det då som har hänt här?
– Svaret jag har fått från den här läkaren, vilket jag inte är nöjd med, är att det var mycket att göra den natten så han glömde det. När man har jobbat natt är man ledig ett par dagar och efter det blev han dessutom sjuk och missade alla samtal om detta, säger Biplob Abu Shanewas.
Hur ser du på det här misstaget?
– Jag beklagar verkligen detta. När en patient dör ingår alltid att man gör klart och hjälper de efterlevande med olika saker för att de ska kunna fokusera på sorgen. Det här ska ingå i det paketet. Det här är den här läkarens ansvar. Han har inte gjort det trots att han har blivit påmind.
Vad gör ni nu för att det inte ska hända igen?
– Jag sammankallade alla medarbetare och pratade om vikten av att detta inte får glömmas och även om man glömmer ska personer runt omkring påminna, som sjuksköterskor. Personer som precis har förlorat en anhörig ska inte behöva lida mer. Det här ska inte hända igen.