Uppsala kommun har meddelat att man nu ska informera medarbetare, vårdnadshavare och anhöriga om det finns konstaterad covid-smitta på en skola, ett äldreboende eller i annan verksamhet.
– Det är bra. Vi har uppmanat kommuner och andra arbetsgivare att ha tydliga rutiner, säger Ove Andersson, läkare och medicinsk rådgivare på Smittskyddsenheten i Region Uppsala.
Tydliga rutiner är något som flera verksamheter saknar, konstaterar han. Smittskyddsenheten har sedan pandemin bröt ut haft många kontakter med arbetsgivare som är osäkra. Även anställda har hört av sig.
– En del upplever att de fått munkavle och att arbetsgivaren försöker tysta ner smittan, säger Ove Andersson.
Att det nu finns betydligt bättre testmöjligheter är enligt Uppsala kommun en starkt bidragande orsak till att man infört nya rutiner. Kommunanställda som blir sjuka ska informera chefen, som sedan informerar övriga.
Alla – inte bara kommunanställda – som har konstaterad covid-19 har ett ansvar att informera de man kan ha råkat smitta.
– Du ska berätta för närstående och övriga som du träffat i åtminstone 10 minuter från och med dygnet innan du fick symtom, säger Ove Andersson.
Vad är syftet med att informera?
– Att de du umgåtts med blir extra vaksamma på symtom. I övrigt kan de leva på som vanligt, det vill säga följa folkhälsomyndighetens rekommendationer.