Lågt tv-tittande i Uppsala län

I Uppsala län tittar vi totalt sett lite på tv, knappt 118 minuter per dygn jämfört med drygt 135 minuter i Västernorrlands län som är i tittartoppen. Reklamfinansierad tv lockar mer än SVT i tittartid enligt Sifo.

Uppsala2008-08-11 11:20
Siffrorna som bygger på en undersökning av Sifo Research International presenteras av Sveriges Annonsörer. De visar att reklamfinansierade kanalerna lockar mer tittande än SVT i samtliga län.

Skillnaden i reklam-tv-tid och SVT-tid varierar mellan länen, från som minst ungefär 4 minuter till som mest cirka 17 minuter. Minst skillnad i tittartid mellan kommersiell tv och SVT är det enligt undersökningen i Gotlands län.
Enligt materialet tillbringar stockholmarna minst sammanlagd tid framför tv-apparaten, drygt 116 minuter per dygn.

Att mäta tv-tittarnas uppskattning av olika kanaler i tittartid är ett sätt. SOM-institutet vid Göteborgs universitet ställer varje år frågor om publikens inställning till bland annat reklam, tv-licens och tv-kanalernas innehåll. De tillfrågade i årets undersökning ansåg att SVT1 är Sveriges bästa tv-kanal. Enligt SOM-enkäten tycker tittarna att nyheter, samhälls- och kulturprogram samt svenska serier och barnprogram är några av SVT:s starktaste sidor.

Fotnot: Sifo-undersökningen baseras på 43 000 tillfrågade i åldrarna 15 till 79 år. Årets SOM-undersökning besvarades av 1 769 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!