Lågprismaten ska rädda påskfirandet

Enligt Handelns utredningsinstitut väntas svenskarna handla dagligvaror för sex miljarder kronor under påskveckan. Nära en tredjedel av all påskhandel sker i dag på skärtorsdagen. Men i år väntas vi dra in på dyra matvaror och i stället välja lågprisvarianterna.

Tove Östlund och hennes mamma Anna Östlund har handlat färdigt inför påsken. Tove Östlund troro att de äldre generationerna har mer krav på vad påskmaten bör innehålla. Själv är hon nöjd om det finns godis.

Tove Östlund och hennes mamma Anna Östlund har handlat färdigt inför påsken. Tove Östlund troro att de äldre generationerna har mer krav på vad påskmaten bör innehålla. Själv är hon nöjd om det finns godis.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-04-09 08:00
Påskmust, påskskinka och påskgodis. Julepitetet är borta, men varorna som frontas i Uppsalas matbutiker i dagarna är desamma. Ica Kvantum i Gränby räknar bland annat med att sälja två och ett halvt ton påskskinka och tio ton lösgodis under påskveckan.
- Lamm och lax har seglat upp som stora favoriter hos kunderna de senaste åren. Men kycklingförsäljningen har halverats den här veckan på grund av glaslarmen. Annars brukar kyckling vara eftertraktat i påskveckan, säger Thomas Gäreskog, butikschef på Ica Kvantum i Gränby.

Vid godisavdelningen gräver Carina Rönn-Höglund djupt i lådan med turkosa "ädelstenar". Hon har medvetet valt att handla på onsdagen för att slippa torsdagens köer.
- Jag tycker egentligen inte att själv påsken är särskilt viktig. Jag ser det mest som ett sätt att fira våren. Men det är klart att det ska vara påskmat och godis, säger hon och letar vidare bland godissorterna.
Sammanlagt väntas den samlade dagligvaruhandeln under påskveckan uppgå till sex miljarder kronor i hela landet. Det är en ökning på 20 procent jämfört med en vanlig försäljningsvecka.

Även Systembolaget har i dag en av årets bästa försäljningsdagar. På Skärtorsdagen förra året hade ­företaget 830 000 kunder. Men mest vin, öl och sprit säljer Systembolaget dagen före midsommar då företaget har nära en miljon kunder.
- Påsken är en oerhört viktigt tid för handeln. Svenskarna gillar traditioner och satsar mycket pengar på mat och dryck runt påsk. Men jämför man med julhandeln ligger påsken naturligtvis i lä, säger Jessica Lindblom, analytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI.
Som en jämförelse mellan jul- och påskmånaden förra året omsatte dagligvaruhandeln i december 25 miljarder kronor, 2008 års påskmånad - mars, omsatte 21 miljarder kronor.

Jessica Lindblom tror inte att lågkonjunkturen kommer att göra någon större inverkan på påskhandeln, däremot på kundernas handlingsmönster.
- Kunderna kommer att välja billigare varumärken och handla i lågprisaffärer i större utsträckning. Det är svårt att dra ner på ­något så nödvändigt som mat i dåliga tider, däremot unnar sig folk inte lika mycket lyxiga varor, säger hon.
Thomas Gäreskog på Ica i Gränby manövrerar sig fram mellan hyllorna i den allt mer kundtäta butiken. Tvärt emot Jessica Lindblom påpekar han att delikatessdisken lockar fler kunder än vanligt just nu.
- Folk vill unna sig saker vid högtider. Det är mycket skivad skinka som säljs över disk just nu, säger han och ler förnöjt.

HUI spår att dagligvaruhandeln kommer att öka sin omsättning med tre procent i år. Men till största delen beror det inte på ökad konsumtion, utan höjda priser.
- Vi tror att matpriserna kommer att öka med mellan fyra och fem procent i år. Man kan säga att kunderna kommer att lägga mer pengar på mat, men få lika mycket mat som tidigare, säger Jessica Lindblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!