När priserna stiger i dagligvaruhandeln och kunderna håller allt hårdare i pengarna blomstrar lågpriskedjorna.
Butiken Normal, känd för att sälja kosmetika och hygienartiklar, hinner inte slå upp dörrarna till sin nya butik på Dragarbrunnsgatan förrän man beslutar att öppna ytterligare en butik i Uppsala i höst.
– Vi har signerat ett avtal i Kvarnen också. Den ska öppna under senhösten om allt går enligt planer, säger Jan Nyberg, vd för Normal.
Han pratar snabbt och rösten vittnar om självförtroende. Den tionde augusti invigs butiken på Dragarbrunnsgatan. Det är kedjans fjärde butik i Uppsala sedan etableringen i årsskiftet 2018/2019.
Lastpallar står staplade utanför lokalen på 300 kvadratmeter försäljningsyta. Allt är lite hemligt och UNT får inte komma in.
– Vi öppnar med vårt bassortiment och sedan får vi se vad kunderna på Dragarbrunnsgatan vill ha. Vi justerar sortimentet efter efterfrågan, säger Jan Nyberg.
Han får det att låta enkelt som en söndagspromenad att öppna butiker medan andra kämpar för att överleva i inflationstider.
Kedjan Normal har idag 84 butiker i Sverige. Enligt företagsinformtionssajten Allabolag omsatte kedjan drygt 1,1 miljarder kronor 2022, enligt senaste årsredovisning. Det är 400 miljoner kronor mer än föregående år.
Emma Hernell, vd på HUI Research, Handelns Utredningsinstitut, ser att det är en tydlig trend att lågpriskoncepten tar marknadsandel, både i dagligvaruhandeln och i sällan-köps-handeln, som Normal är en del av.
– Många hushåll har betydligt mindre pengar att röra sig med. Efterfrågan på lågpris är stark. Det finns ingenting i omvärlden som jag ser ska hindra den framfarten, säger hon.
En av nycklarna till framgången är, enligt Jan Nyberg, butikens närvaro på sociala medier och sättet man arbetar med appen Tiktok.
– Om en influencer lägger upp en produkt i flödet på sociala medier vid lunch, kommer kunderna på eftermiddagen och frågar efter den varan. Vi är väldigt duktiga på att få in "heta" varor och många har vi redan i vårt sortiment, säger han.
Butiken har eget Tiktok-team som gör filmer med varor man vill marknadsföra och som läggs ut på det egna kontot. På så sätt når man ut med produkterna till målgruppen på ett effektivt sätt.
Emma Hernell på HUI gissar dock att Normal kan få konkurrens på sikt.
– Man skulle kunna tänka sig att fler vill gå in i det här segmentet när man ser att det är framgångsrikt, säger hon.