– Vi hjälper människor som har en juridisk fråga, samtidigt tränar vi oss för arbetslivet, säger Angelica Ström, som tillsammans med Nils Edlund kläckte idén till Juristresursen.
De har hunnit fram till sin sjätte termin på Juristprogrammet vid Uppsala universitet och tycker att det är utvecklande att konkretisera juridiken.
Ett särskilt område de siktat in sig på är det växande problemet med näthat. Allt fler kränkningar sker på nätet och de som utsätts får sällan hjälp.
– Vi vill ändra på det och finnas till för de som upplever sig kränkta på nätet. Det finns fall därute där det faktiskt är möjligt att bevisa att ett brott begåtts, säger Nils Edlund.
Något de tagit fasta på är att det ska vara lätt att få kontakt med de 21 rådgivarna i föreningen. De har en hemsida, www.juristresursen.se, och där kan privatpersoner skicka in frågor. Vill man, kan man också boka in ett personligt möte eller ringa.
Dessutom finns de på Facebook och Twitter.
– Att finnas där folk befinner sig, i sociala medier, gör det enklare att kontakta oss, säger Angelica Ström.
Föreningen har också utarbetat en metod för att kvalitetssäkra arbetet. Varje fråga besvaras av tre personer, för att därefter skickas vidare till en kontrollgrupp.
Nils Edlund och Angelica Ström har märkt att det finns ett behov i samhället av att få vägledning med allmänna frågor och mindre problem. Flera har blivit hjälpta bara genom att få veta vilka instanser och myndigheter de ska kontakta.