Om skolskjutsen sker med en särskild skolbuss, med taxi eller om eleven får åka med den reguljära linjetrafiken beror på avståndet, trafiksituationen och på elevens ålder.
– Ett barn som går i 7:an räknar vi med klarar av att byta buss. Men för mindre barn försöker vi undvika bussbyten, och där kan det bli skolskjuts med taxi. Men det beror på hur trafiksituationen ser ut och man får göra en bedömning i varje enskilt fall, säger Torkel Kjösnes, trafiksamordnare på utbildningsförvaltningen.
Det är bara direkt efter skoldagens slut man har rätt till skolskjuts, inte efter fritids, även om alla elever som skulle ha åkt med skolskjutsen går på fritids.
– Börjar vi ge skolskjuts efter fritids till en grupp måste vi ge det till alla. Vi kan inte börja titta på hur många som åker en viss tid, säger Torkel Kjösnes
Elever, där föräldrarna valt en annan skola än placeringsskolan, och elever som går i en friskola får busskort om avståndet är tillräckligt långt. Avståndet mäts på samma sätt som vid skolvalet, det vill säga den kortaste möjliga vägen.
Det är bara om man går i den skola som man ändå skulle ha placerats vid som kommunen gör en bedömning av farliga vägar eller inte. Det finns ett kartskikt i kommunens kartsystem där vissa vägar markerats som trafikfarliga. Och för dem som går i en anvisad kommunal skola mäts avståndet till skolan på en karta där de trafikfarliga vägarna plockats bort.
Också elever med växelvis boende kan få skolskjuts, om den ena föräldern bor tillräckligt långt från skolan. Då behöver man ansöka om det särskilt.