Laddar bilen med sladd

NYHETER. Sedan i somras kör Sandströms elfirma i Rosersberg en fullfjädrad elbil eller snarare en hantverkar-elbil som de själva kallar den. Möjligen den första i Sigtuna kommun.

Uppsala2014-02-18 16:57

Det går inte att undgå att det rör sig om en eldriven hantverkarbil när jag kliver in i elfirmans skåpbil. "Vi har bara el i tanken" står det klart och tydligt på bilens dörrar.
– Vi fick in skåpbilen efter midsommar, men det är först nu efter semestern som jag har kört bilen mycket mer. Den är som vilken bil som helst, men ljudlös. Sedan slipper du tanka den, utan bara laddar den, säger Jimmy Nyström, montör på Sandströms elfirma.

Elfirmans ägare Magnus Sandström berättar att beslutet att köpa en eldriven skåpbil var lätt att fatta.
– Jag tycker att det ligger nära till hands att en elfirma kör runt i en elbil och jag är jättenöjd med bilen. Sedan är den så jäkla miljövänlig. Det bästa är att sitta i en bilkö med en bil som inte låter och släpper giftiga avgaser, säger Magnus Sandström.

Väntan på en eldriven skåpbil har varit lång för honom och när Renault Kangoo presenterades i januari slog Magnus Sandström till.
– Jag har undersökt marknaden länge. Det finns gott om eldrivna personbilar, men Renault är den enda i världen som har elskåpbilar, säger han.

Företaget har en omsättning på ungefär 22 miljoner kronor och har 15 anställda. Magnus Sandström räknar inte att få något tillbaka på sin investering.
– Skåpbilen kostade cirka 240 000 kronor. Köpet var en ren goodwill och jag får inga bidrag heller som de som köper vanliga elpersonbilar får, säger han.
En vanlig bensindriven skåpbil kostar 100 000 kronor mindre enligt honom.

Tolv mil per dag ska elektrikerna kunna köra skåpbilen utan att den behöver laddas och elkostnaden per mil är knappa 3 kronor.
– Om du kör vårdslöst tar elen slut snabbare. För att få den fulladdad igen tar det elva timmar, därför laddar vi den varje natt.

Vad skulle hända om elen skulle ta slut när ni ute på jobb?
– Det räcker med att vi har ett eluttag så har vi full eltank igen, säger Magnus Sandström.

TRE OLIKA ELBILAR

Elbilar har enbart en elektrisk motor och laddas i eluttag eller laddstolpe.
Hybridbilar har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas bland annat genom att föraren motorbromsar.
Laddhybrider har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas i ett eluttag.
Förra året såldes 178 rena elbilar. I år har hittills 158 elbilar och 256 laddhybrider sålts.

Källa: Vattenfall och Bil Sweden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om