Allt verkar flyta på som vanligt när Kristina Evansson lägger ut sin gungstol till försäljning för 400 kronor på Facebook Marketplace. Snart kontaktas hon av en man som säger sig vilja köpa varan.
– Först frågar han om varan är kvar och när han kan hämta ut den. Jag ger honom en tid. Sedan visar det sig att han inte kan hämta upp varan själv och måste skicka ett ombud. Då frågar han om min adress och e-postadress. Inget konstigt med det, säger Kristina.
Men snart börjar den påstådda köparen göra henne fundersam.
– Han skriver till mig att det är ett transportföretag som ska hämta upp varan. Jag får ett mejl där det står att jag ska betala 510 kronor för transporten och få tillbaka pengarna sedan. Det är så många hål i logiken, säger Kristina Evansson.
Hon svarar att hon inte kommer att betala summan, varpå mannen skickar ett långt meddelande till henne. Han hävdar att han kommer att bli av med pengarna som han lagt ut för transporten om hon inte betalar 910 kronor för fraktkostnad och försäkring, och försöker sedan övertala henne att lägga ut pengarna. Men när Kristina Evansson skriver att hon kommer att visa konversationen för en jurist blir det tyst.
– Det är så tråkigt, jag blir så upprörd. Vad jag förstår så är det här förekommande på fler säljsajter. Vet man inte och får dåligt samvete kanske man betalar. Det är väl därför folk blir bedragna, säger hon.
Konsument Uppsala får ibland samtal om bedrägerier. Konsumentrådgivare Kristina Westling menar att man alltid bör vara vaksam mot personer som vädjar om pengar, även om de utger sig för att vara någon man känner.
– Man ska absolut inte betala någonting. Lämna aldrig ut koder och betala inte i förskott. Man måste skydda sig själv, säger Kristina på Konsument Uppsala.
Hon menar att det även finns en form av bedrägeri där personen utger sig för att vara en släkting eller vän via fejkade Facebook-konton, och ber om pengar. Hennes uppmaning är att vara vaksam och aldrig betala ut pengar på begäran.
Vad bör man göra om man har blivit utsatt för bedrägeri?
– I en sådan här situation bör man höra av sig till Facebook och anmäla kontot. Då kan kontot stängas ner så att fler inte kan bli drabbade, menar Kristina Westling.
Jonas Eronen, presstalesperson på polisregion Mitt, uppmanar personer som blivit utsatta för den här formen av bedrägeri att anmäla det till polisen.
– Vi har användning av informationen i brottsförebyggande syfte, även om vi inte lyckas hitta gärningsmannen. När vi ser att det är ett mönster i olika brottskategorier är det lättare för oss att utreda det. Det är viktigt för oss att få veta, slår han fast.
Kristina Evansson känner att händelsen har gjort henne mer tveksam till försäljningar på Facebook i framtiden.
– Man börjar leta på andra platser och fundera över vilken sajt som är mest seriös, där man inte behöver vara rädd för att stöta på såna här bedragare, säger Kristina.
För henne var det dock uppenbart att köparen försökte lura henne på pengar.
– Det var många fel i språket, en oseriös e-postadress och hela upplägget tydde på att något var fel. Att man ska betala för att sälja någonting, det är ju helt skumt.