L kan avgöra beslutet om sydöstra staden

Nästa vecka ska partierna besluta om de ställer sig bakom planerna på 21 500 bostäder i sydöstra staden. Frågan är mycket jämn politiskt – och Liberalerna kan bli vågmästare.

Protesterna har varit omfattande mot planerna på att bygga 21 500 bostäder kring Sävja/Bergsbrunna, varav en del bostäder hamnar i skogsområdet norr om naturreservatet Lunsen.

Protesterna har varit omfattande mot planerna på att bygga 21 500 bostäder kring Sävja/Bergsbrunna, varav en del bostäder hamnar i skogsområdet norr om naturreservatet Lunsen.

Foto: David Johansson

Uppsala2021-11-21 05:00

Den 24 november sammanträder partierna i kommunstyrelsen. Då ska de rösta ja eller nej till det förslag på en fördjupad översiktsplan för sydöstra staden, som Erik Pelling (S) presenterade i onsdags.

– Vill man ha fyrspår behöver man säga ja till den här planen. Vi måste visa att vi är intresserade av statens pengar, sade Pelling på onsdagen.

undefined
Erik Pelling presenterade på tisdagen det slutgiltiga förslaget på en fördjupad översiktsplan för sydöstra stadsdelarna.

Fyrspårsavtalet, som även innefattar planer på en ny tågstation, spårväg och 21 500 nya bostäder kring Sävja/Bergsbrunna, har debatterats under lång tid. I somras framgick tydligt att MP, V och S står bakom planerna för de sydöstra stadsdelarna. KD, C och SD stöttar inte planerna, utan vill se en annan lösning. M backade efter att tidigare ha kommit överens med mittstyret, och ville se ett omtag i planerna. F! hade när de tillfrågades inte satt sig in i frågan tillräckligt för att ge ett definitivt svar.

Liberalernas gruppledare Mohamad Hassan uppger nu för UNT att han "fått signaler" på att L kommer inta en vågmästarroll i beslutsfattandet på onsdag. 

– Moderaterna verkar svaja i frågan, och C och KD har invändningar om antal byggnader och placering, säger han, och förtydligar: 

 – De signaler vi har fångat upp tyder på att M är på väg att backa ur vad de själva varit med att dra igång. Så i princip kommer det stå och falla med Liberalernas ställningstagande.

undefined
Enligt Mohamad Hassan (L) kan Liberalerna hamna i en vågmästarroll när beslut nu i veckan ska fattas om framtiden för sydöstra staden.

Och om det blir så, vad tänker du om det? 

– Jag tycker det är tråkigt att många partier som varit med på den här viktiga infrastruktursatsningen i flera år nu säger nej. Det är populistiskt att plötsligt backa. Det går inte att göra alla nöjda, även om jag har stor respekt för att medborgarna inte gillar att det byggs i ens närhet, det är mänskligt. Men vi har hållit på med de här planerna sedan 2010 och då hade vi ett alliansstyre som var med och bestämde inriktningen.

Betyder det att L kommer att rösta ja till planerna?

– Det kommer vi avgöra på måndag kväll. Men som gruppledare kommer jag att föreslå att partiet ställer sig bakom planerna. Det gör jag utifrån ett helhetsperspektiv, att detta är det bästa för Uppsala. Och som parti tror vi på långsiktighet och tillväxt.

Moderata kommunalrådet Therez Almerfors vill inte kommentera röstningen eller uppgiften om L:s eventuella vågmästarroll, förrän på måndag. Då sammanträder Moderaternas kommunfullmäktigegrupp för att besluta om hur partiet ska ställa sig till översiktsplanen.

Enligt Almerfors, som utsetts till gruppledare inför kommande mandatperiod, är ledamöterna dock eniga om att de vill se ännu ett omtag i planeringen.

undefined
"Vi hade velat se ännu fler småhus, färre höghus och att trivsel och trygghet prioriteras över täthet" säger Therez Almerfors (M) om det nya förslaget.

Moderaterna har i tidigare förhandlingar med mittstyret drivit igenom flera förändringar, bland annat fler småhus. Det förslag som kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) presenterade på onsdagen innehöll mycket riktigt fler småhus i området – 5 000 stycken. Men Moderaterna är inte nöjda.

– Det som blivit bättre med det här förslaget är jag jättestolt över, för det är vår förtjänst. Men är det tillräckligt bra? Det är det vi ska fatta beslut om på måndag. Vi hade velat se ännu fler småhus, färre höghus och att trivsel och trygghet prioriteras över täthet.

Kommer ni rösta nej till den fördjupade översiktsplanen?

– Våra medlemmarna har röstat för ett omtag. Jag kan ge ett bättre besked efter att fullmäktigegruppen sammanträtt, men det är klart att vi inte är nöjda med förslaget som helhet.

undefined
Den fördjupade översiktsplanen för sydöstra staden står i fokus i kommunstyrelsen den 24 november. Fyrspårsavtalet, som även innefattar planer på en ny tågstation, spårväg och 21 500 nya bostäder kring Sävja/Bergsbrunna, har debatterats under lång tid

Trots det tror Almerfors att översiktsplanen kommer att antas av kommunfullmäktige i december. 

Vad händer då nästa mandatperiod, kommer ni att arbeta för att förändra planerna? 

– Vi kommer att förhålla oss till den fördjupade översiktsplanen fram till 2050, och det kommer göras avsteg under tidens gång. Om vi river upp planerna eller tar fram detaljplaner som anpassas mer efter våra förslag, det tänker jag att framtiden får utvisa. Men att det kommer bli ett mer moderat alternativ för sydöstra stadsdelarna om vi tar över makten, det är självklart.

Var tycker ni man ska bygga om inte i sydöstra stadsdelarna?

– Hela Uppsala kommun behöver växa, men för att få genomslag för våra spårinvesteringar behöver vi växa särskilt längs våra spårorter. Det tänker jag blir en diskussion i den framtida översiksplanen som vi ska fatta beslut om 2024.

undefined
Protesterna har varit omfattande mot planerna på att bygga 21 500 bostäder kring Sävja/Bergsbrunna, varav en del bostäder hamnar i skogsområdet norr om naturreservatet Lunsen.

En sak vet dock Almerfors säkert: 

– Vi kommer inte sitta i ett styre som accepterar spårvägen. Det är en oflexibel lösning som är alldeles för kostsam.

Centerpartiet ställer sig fortsatt starkt emot spårvägsplanerna och vill likt Moderaterna hellre se ett system med snabbussar, kallat BRT. Även planen som helhet ifrågasätts av partiet. 

– Vi har varit tydliga sedan innan vi ingick avtalet med staten att vi tycker det är ett alldeles för stort åtagande att bygga så pass mycket i de sydöstra stadsdelarna, säger Centerpartiets gruppledare Jonas Petersson.

I stället vill Centerpartiet lösa bostadsbristen med nybyggnationer i befintliga kransorter, och att kollektivtrafiken i dessa områden utökas med tätare turer.

– Den mängd bostäder vi förbundit oss till i avtalet med staten kan vi säkert lösa inom kommunens gränser, och vi kommer slåss för att de bostäderna placeras i våra tätorter, i vissa fall inne i Uppsala, säger Jonas Petersson.

undefined
Jonas Petersson (C) uppger att Centerpartiet kommer att rösta nej till översiktsplanerna om de inte får gehör för sina krav.

Kommer ni att rösta nej till förslaget?

– Ja, vi kommer föreslå att man ska revidera planen enligt våra idéer, och faller det kommer vi yrka avslag i kommunfullmäktige.

Enligt Jonas Petersson är partiet enigt om detta. Kraven de ställer är följande: sänk antalet bostäder och gör det mer luftigt så att nya byggnader inte inkräktar lika mycket på naturen – samt att spårvägarna och bron genom naturreservatet Årike Fyris tas bort ur planen.

Kristdemokraterna är tydliga med att de tänker rösta nej till den föreslagna översiktsplanen.

"Man bygger för högt, för tätt och för nära befintlig bebyggelse. Natur och kulturvärden värnas inte, och hela området riskerar att bli ett modernt miljonprogram," skriver KD:s Jonas Segersam i ett pressmeddelande.

undefined
Jonas Segersam (KD) meddelar att partiet kommer yrka på avslag på den fördjupade översiktsplanen.

Kristdemokraterna tycker att processen med sydöstra stadsdelarna gått för fort och inte är tillräckligt förankrad hos vare sig de politiska partierna eller bland medborgarna. KD begär därför ett omtag i frågan efter valet. "Sverige behöver en ny regering, och med ett nytt styre i Uppsala kan vi ta upp en förnyad dialog med staten om en utveckling av det viktiga stråket mellan Uppsala och Stockholm," skriver Jonas Segersam.

Partiet meddelar att de kommer att yrka på avslag på förslaget.

Vad handlar avtalet om?

”Uppsalapaketet” är ett trepartsavtal mellan regeringen, Region Uppsala och Uppsala kommun. 

Avtalet grundar sig i en satsning från regeringen att bidra till ökat bostadsbyggande. 

Uppsala kommun har åtagit sig att bygga 33 000 bostäder fram till 2050.

Staten finansierar utbyggnad av järnvägen till fyrspår mellan Uppsala och Stockholm, samt byggandet av spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna. I Bergsbrunna ska det även byggas en ny tågstation, Uppsala södra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!