Under en högtidsgudstjänst kl 14.30 på onsdagen i Domkyrkan ska samerna få en offentlig ursäkt av kyrkan.
– Jag tror att det finns delade känslor inför den här ursäkten. Det finns nog samer som tycker att den är helt tandlös. Och vissa tycker att ursäkten kommer för sent. Andra att det verkligen var på tiden, säger Eva Forsgren som är ordförande för Samiska föreningen i Uppsala.
Konflikten mellan samerna och den Svenska kyrkan går tillbaka till ungefär 1600-talet. Under flera århundraden utsattes samerna för flera övergrepp.
– Kyrkan har varit samma sak som staten under perioder. Det har varit en maktfaktor – och det är där själva ursäkten måste ligga. De måste ta ansvar för det övergrepp som skett mot enskilda samer och den samiska kulturen, säger Eva Forsgren.
Svenska kyrkan tog bland annat över samisk mark och bidrog till gravplundring samt rasbiologisk forskning. Dessutom förtrycktes, och förbjöds, den samiska religionen. Exempelvis brändes samernas ceremonitrummor på bål och jojken förbjöds.
– Prästerna var centrala aktörer i samhället, som föregångare till landsting och kommuner. Och de hjälpte till med gravplundring och rasistiskt tänkande, berättar Eva Forsgren.
Hon hoppas därför på att se starka känslor under högtidsgudstjänsten.
– Jag skulle vilja se starka känslor under kyrkomötet. Att de lägger sig vid altaret och gråter. För det är ju lite så att har man gjort något fel, då grinar man. Och visar att man ångrar sig. För att vi ska få se att kyrkan faktiskt menar vad de säger med sin ursäkt, säger Eva Forsgren.
Ingrid Inga, ordförande för Samiska rådet i Svenska kyrkan, berättar att samer än i dag lever med konsekvenserna av kyrkan och statens agerande mot samerna.
– Många har tappat det samiska språket och det finns de samer som inte berättar att de är samer, säger hon.
Även om Ingrid Inga har fått med sig språket och kulturen har hon växt upp med diskriminering.
– Jag har själv varit elev i nomadskola. Vilket var en skola för samiska ungdomar och som inte höll lika hög kvalitet som andra skolor, eftersom samer ansågs vara en lägre ras. Det har naturligtvis påverkat mig personligen, berättar hon.
Även nomadskolorna hade Svenska kyrkan koppling till.
Ursäkten från kyrkan kommer följas åt av en handlingsplan med åtta åtaganden. Där kyrkan bland annat ska få in samiska språket i sin verksamhet och informera om kyrkans inblandning i samiska förtrycket.
– Det är nu jobbet börjar och det är ett viktigt jobb som ska göras. Vi ska ta fram en handlingsplan för hur vi ska arbeta vidare med de samiska frågorna inom kyrkan, vilket kommer ske i dialog med samiska folket, säger Kaisa Syrjänen Schaal, senior policyrådgivare på Kyrkokansliet i Uppsala.
Enligt henne och Ingrid Inga är det mycket arbete som ligger framför kyrkan, men att ursäkten är en god bit på vägen för en förbättrad relation mellan kyrkan och samiska folket.
Kommer ursäkten att innebära en förändring?
– Min förhoppning, och tro, är att det kommer att bli det. Jag känner en stor ödmjukhet att få vara med om den här ursäkten, och det är inte bara tomma ord från kyrkan. Det finns åtaganden och en tioårig process där de ska förverkligas, berättar Ingrid Inga.
Svenska kyrkan har avsatt 40 miljoner för arbetet med de åtta åtagandena.