Emilia Orebrand är butikschef i klädbutiken Zalvia i Uppsala. Enligt henne avspeglas det kalla vädret tydligt i butiken.
– Januari och februari brukar vara dåliga månader, men i mars ökar försäljningen oftast igen. I år är det inte så. Det står fortfarande stilla, trots att mars snart är slut.
Även kundantalet är lägre än vanligt, säger Emilia Orebrand, och kommentarerna avslöjar att kylan är avskräckande.
– De säger ofta att de inte är sugna på att testa vårkläder nu. Man är ordentligt påklädd och det blir jobbigare att klä av sig för att prova.
Hon förstår hur kunderna känner och säger att hon själv tänker på samma sätt.
– Jag är precis likadan. Det känns inte riktigt som att tiden är inne för tunna vårkläder.
Att anpassa klädutbudet efter vädret är dock svårt, men Emilia Orebrand och hennes kollega Denise Höglund gör de vad de kan för att få i gång försäljningen.
– Vi rear ut vinter- och höstkollektionerna för att få in kunder till butiken. Om de kommer in för att titta bland reavarorna får de ett hum om vårt utbud i övrigt.
Erik Boman på Svensk handel, detaljhandelns branschorganisation, säger att siffrorna visar på en minskad klädförsäljning överlag och att kylan definitivt påverkar.
– Vi som konsumenter är i många fall inte så planerande, utan köper kläder när behovet uppstår. Det är när regnet kommer som vi märker att gummistövlarna är trasiga och vi köper inte en ny vinterjacka bara för att det ska vara kallt i en vecka till.
Det skapar problem, enligt Erik Boman, eftersom butikerna redan fått in sina vårkollektioner och väntar på att få börja sälja dem.
För butikerna i Gränby centrum syns inte vädret på försäljningssiffrorna, men marknadsansvarig Kalle Lindgren tror ändå att det påverkar försäljningen av just kläder.
– Man är ju inte så sugen att köpa shorts och sommarskor nu.
Han är däremot övertygad om att Gränby centrum vinner på att alla butiker ligger under samma tak.
– Är det fint vårväder vill man kanske hellre strosa på gågatan och slinka in i butiker på vägen, men nu när det är kallt är det nog mer lockande att kunna uträtta allt inomhus.