Kvitton bleks och försvårar garanti
De flesta kvitton vi får i handeln bleknar och blir oläsliga efter bara några månader. Utan kvitto gäller inte garantin eftersom man inte bevisa att köpet ägt rum. Branschen är medveten om problemen men är inte intresserad av att förbättra situationen för konsumenterna.
På Upsala handelsförening håller man med om att många kvitton är av dålig kvalitet.
- Ur garantihänseende är det här ett jätteproblem. Jag har själv råkat ut för det, säger Matti von Magius på Upsala handelsförening.
Han vet däremot inte varför frågan inte tagits upp i handelsföreningen och menar att det är ett ämne som helt enkelt inte diskuteras.
Anna-Karin Hultberg på branschorganisationen Svensk handel är medveten om att den korta hållbarhetstiden på många kvitton är ett problem. Hon menar dock att det är en hel del på gång i branschen som kommer att förbättra situationen för konsumenterna.
- En ny lag infördes den 14 juni i år som innebär att alla vanliga kassaapparater måste bytas ut mot plomberade kassaregister.
Med det nya systemet kommer alla modifieringar i registreringen av varor att synas, och hon tror att även kvittonas kvalitet kommer att förbättras när de nya kassaapparaterna införs.
Skatteverket, som står bakom lagförslaget, har ännu inte lämnat någon kravspecifikation för hur kassaregistren ska utformas, men mer detaljer utlovas under 2008. Inte förrän den 1 januari 2010 måste alla handlare ha bytt ut sina gamla kassaapparater. Som en följd av detta kommer många problem att rättas till, tror Anna-Karin Hultberg. Varför man väntar först till år 2010 för att ta itu med problemen med kvittona kan hon däremot inte svara på.
- Det här är inte en fråga som det pratas så mycket om.
Är ointresset från branschens sida en medveten strategi för att slippa betala ut garantier för varor som inte fungerar?
- Absolut inte, tvärtom. När vi diskuterar öppet köp och byte av varor med butikerna har de en generös inställning. För dem handlar det mycket om PR och i de sammanhangen kostar det så lite att återbetala en vara.
För Ewa-Lena Schweitz på Konsumentrådgivningen i Uppsala är den undermåliga kvaliteten på kvitton ett bekant problemen.
- Många kvitton är av jättedålig kvalitet. Kvittot är ju det bevis på köpet som konsumenten får av handlaren och borde vara av bestående kvalitet, men så är det inte.
Konsumentrådgivningen har jobbat med frågan inom ramen för Konsumentrådet, där bland annat Upsala handelsförening och Svensk handel ingår, men inte lyckats komma fram till någon lösning. Varför det är så kan Ewa-Lena Schweitz inte svara på, men hon tror att det i slutändan är en ekonomisk fråga.
Det enda man som konsument kan göra om man står där med ett oläsligt kvitto och vill ha pengarna tillbaka, är att med hjälp av inköpsdatumet söka upp köpet i butikens datasystem. Om man handlat med kort kan man även ta med sig kontoutdraget där transaktionen är registrerad.
- Men enligt lagen har man som konsument ingen rätt att kräva återbetalning om man visar upp ett oläsligt kvitto, säger Ewa-Lena Schweitz.
Källa: Konsumentverket
FAKTA
Konsumentverket rekommenderar att kvitton på konsumentköp ska sparas i tre år. Kvitton på betalda lån ska sparas i tio år och kvitton för till exempel reparationer av bostaden ska sparas så länge man bor kvar eftersom reparationskostnader påverkar reavinstskatten vid försäljning.
Kvitton som man grundar skatteavdrag i deklarationen på ska sparas i sex år eftersom skattemyndigheten kan kräva att få se sådana kvitton sex år efter deklarationen.
Konsumentverket rekommenderar att kvitton på konsumentköp ska sparas i tre år. Kvitton på betalda lån ska sparas i tio år och kvitton för till exempel reparationer av bostaden ska sparas så länge man bor kvar eftersom reparationskostnader påverkar reavinstskatten vid försäljning.
Kvitton som man grundar skatteavdrag i deklarationen på ska sparas i sex år eftersom skattemyndigheten kan kräva att få se sådana kvitton sex år efter deklarationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!