Det är kvinnornas företagande som ökar mest i länet, och hela landet. Mellan 2004 och 2008 ökade det totala företagandet i länet med 40 000 nya företag, och mer än hälften av dem startades av kvinnor, enligt statistik från Tillväxtverket.
– Men det är en trög förändring. Även om mycket har hänt under de senaste åren så tar det ett tag att slå igenom i den generella företagsstocken, säger Gunilla Thorstensson på Tillväxtverket.
Idag drivs 28, 9 procent av företagen i Uppsala län av kvinnor, visar ny statistik från Länsstyrelsen i Södermanlands län. Det är strax över rikssnittet som ligger på 28,7 procent. Men det är svårt att jämföra kvinnors företagande över tid, eftersom det inte finns någon enhetlig statistik.
– Kvinnors företagande är dold i statistiken. Det råder en viss förvirring, det beror på hur man räknar. Bolagsverket räknar bara dem som registrerat sin firma hos dem, vilket inte är obligatoriskt. Men oberoende hur man räknar så är det tydligt att kvinnor står för den största förändringen, säger Anne Närhi länssamordnare för främja kvinnors företagande på Länsstyrelsen i Uppsala län.
Under fyra år har Länsstyrelsen i Uppsala satsat på att främja kvinnors företagande i länet. Sammanlagt 6 420 kvinnor har deltagit i programmet, och över hundra nya företag startats. Finansieringen på 12,6 miljoner kronor har kommit från Tillväxtverket och EU:s regionala fond. Under samma tid har en satsning på länets resurscentra gjorts med 5,3 miljoner kronor, med samma finansiärer.
Nu väntar man på besked om Tillväxtverket kommer att fortsätta med programmet i ytterligare tre år. För det satsas på kvinnors företagande, Regionförbundet i Uppsala län har just fått 4,5 miljoner kronor från Tillväxtverket för att främja kvinnors företagande och entreprenörskap i länets kommuner till 2012. Och Uppsala läns kvinnor är företagsamma, visar statistiken.
– I fem av länets åtta kommuner ligger kvinnors företagande över rikssnittet. Men männens företagande ligger bara över snittet i tre kommuner, säger Anne Närhi.
Det finns fortfarande många myter och missuppfattningar kring kvinnors företagande, menar hon.
– Det är inte vanligare att kvinnor har deltidsföretag än vad det är att män har det, vilket många tror. Det är också lika många män som är soloföretagare som kvinnor, en vanlig missuppfattning. Dessutom går kvinnor ofta in i de nya branscherna först, som wellness och hälsobranschen, e-handel och liknande. De snappar upp trenderna snabbare och är inte så prestigefyllda.