Kvinnor tänker mer på säkerhet

Kvinnor är mer säkerhetsmedvetna än män i trafiken. Den slutsatsen drar NTF Uppsala län av en enkätsammanställning. Kvinnor är exempelvis mer positivt inställda till alkolås.Samtidigt dominerar män de nämnder som har ansvar för trafikfrågor.

Uppsala2004-11-15 00:00
— Det är intressant att reflektera över vilka konsekvenser den manliga dominansen får när kvinnor förefaller ha större insikt om de risker som finns i trafiken, säger trafikkonsulent Mats Hedfors.
På lördagen höll NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) Uppsala län höstmöte med jämställd trafik som tema. Bland annat diskuterades en färsk rapport som bygger på en enkätundersökning hösten 2003. Totalt har drygt 630 personer svarat på frågorna.
Av resultatet framgår att drygt 50 procent av kvinnorna anser att det är rimligt att sänka hastighetsgränserna för att öka trafiksäkerheten. För männen är motsvarande siffra 30 procent. Män anser i högre grad än kvinnor att det är viktigare att följa trafikrytmen än hastighetsgränserna. Runt 70 procent av männen anser att hastighetsgränserna på motorvägarna borde höjas till 130 km/tim. För kvinnorna är motsvarande siffra 45 procent .

Män tar större risker
Kvinnor är mer positivt inställda till både alkolås och hårdare straff för fortkörning. De anser även i större utsträckning än män att det är oacceptabelt att människor dödas i trafiken. På frågan hur många dödsfall i trafiken man anser är acceptabelt svarade knappt 62 procent av kvinnorna noll. För männen var siffran knappt 32 procent.
— Det framgår tydligt av svaren att männen är beredda att ta större risker i trafiken. Män överskattar nog sig själv i trafiken i högre grad. Kvinnor är mer säkerhetsmedvetna, säger Mats Hedfors.

Manlig övervikt
Enligt riksdagens mål för transportpolitiken ska kvinnor och män ha samma möjligheter att påverka transportsystemets utformning och förvaltning. En undersökning som NTF genomfört visar att betydligt fler män än kvinnor ansvarar politiskt för trafikfrågor i Uppsala läns kommuner. Det är politiska nämnder som studerats (många beslut fattas dock slutgiltigt i kommunstyrelse/kommunfullmäktige). I Enköping, Uppsala, Älvkarleby och Håbo har nämnderna stor manlig övervikt. I Östhammar var förhållandet 50-50.

Snedvriden fördelning
I Uppsala kommuns gatu- och trafiknämnd visar resultatet på dubbelt så många män som kvinnor. Samtidigt är ordförande och vice ordförande kvinnor.
— Det stämmer förvisso. Men det är ovanligt. Totalt sett är den manliga dominansen stor, säger Mats Hedfors, som anser att siffrorna inte kan förklaras med att fler män än kvinnor är engagerade politiskt.
- I Uppsala kommun är det exempelvis fler kvinnor än män i barn- och ungdomsnämnden. Den snedvridna fördelningen handlar snarare om att trafikfrågor fortfarande betraktas som hårda frågor med fokus på bilar och motorer istället för trafiksäkerhet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!