Vålamagasinet är välkänt för många Uppsalabor. Företaget grundades redan 1896 och drivs sedan 1996 av familjeföretaget EM home Uppsala. Tre generationer senare är det barnbarnen till grundarna som driver verksamheten – och de tar nu ett nytt grepp för att möta en svår marknad.
– Vi har samlat ihop våra butiker EM home och Vålamagasinet vilket gör oss till ett starkt möbelnav i Uppsala, säger Michael Pettersson, som idag driver Vålamagasinet.
Möbelföretaget EM home har lokaler på Sylveniusgatan i Fyrislund sedan 1977. Under 2022 blev det även en del av den rikstäckande möbelkedjan Svenska Hem.
I oktober 2024 flyttade Vålamagasinet och Svenska Hem in till EM homes lokaler.
– I stället för att våra kunder ska behöva åka runt mellan butiker kan de nu hitta allt hos oss, säger David Pettersson, som driver EM home.
Flytten är också ett strategiskt beslut.
– Vi har haft planer på en sammanslagning under en längre tid, men efter cirka elva år i Bolandcity och en orolig marknad så kände vi att det var dags. Hyrorna i Bolandcity blev ju för höga och ombyggnationerna där har inte varit till vår fördel, säger Michael Pettersson.
Lokalen i Fyrislund rymmer nu EM homes lägre prissatta sortiment, Svenska Hem som fyller mellansegmentet, och Vålamagasinet, som fortsätter med sitt designutbud i den högre prisklassen.
Samtidigt ser företagen en chans att sticka ut genom att slå ihop.
– Det finns ingen annan butik i Uppsala där två möbelkedjor och en designbutik delar lokal. Det är unikt, säger David.
Det finns ju flera möbelaffärer i Boländerna – som Ikea och Möbelmästarna?
– Jo, de ligger i samma område, men inte under samma tak, säger David.
Möbelbranschen har haft en svår period. Folkhemmet i Uppsala har redan stängt, och med pandemins efterverkningar, räntehöjningar och en stillastående bostadsmarknad har många dragit ner på större inköp.
– När folk inte flyttar, köper de inte heller nya möbler. Det märker vi av. Men vi ser en ljusning nu, säger Michael Pettersson.
En fördel, som de själva lyfter, är deras långa närvaro i Uppsala.
– Folk vet var vi finns, och vi har stamkunder som kommit i generationer, samt att även en hel del nya kunder hittar till oss, säger David Pettersson.