Videon är inte längre tillgänglig
Både Anne-Marie Jansson Enkler, ordförande för Lärarförbundet i Uppsala, och barn- och ungdomsnämndens ordförande Cecilia Forss, (M), tycker att resultaten i Uppsalas skolor är för dåliga i jämförelse med liknande kommuner. I Lärarförbundets rankning av bästa skolkommuner 2010 hamnar Uppsala på plats 198 av 290.
Kunskapskolan var den skola vars elevers resultat förbättrades mest från 2009 till förra året. Skolverkets siffror bygger på statistikmodellen Salsa, där man beräknar elevernas förväntade resultat utifrån vissa socioekonomiska förutsättningar. Läsåret 2008/2009 förväntades 97 procent av eleverna att uppnå målen, det vill säga betyget godkänt eller högre i samtliga ämnen, men endast 84 procent av eleverna uppfyllde kraven. Under läsåret 2009/2010 förväntades 92 procent att uppnå målen, men 94 procent nådde ända fram.
Kunskapsskolan startades 2007 och rektor Helena Sundström tror att betygslyftet beror på att skolan har hunnit ha hand om 2010 års nior längre än tidigare år. Dessutom har man blivit bättre på att jobba med betygsmålen. En annan viktig faktor är samtalen mellan handledare och elev som hålls varje vecka. De kvartslånga enskilda samtalen fokuserar på studierna och de mål som hemmet, skolan och eleven själv sätter upp.
– Elevsamtalen är vårt starkaste verktyg. Man lär känna varje elev väl och det är en anledning till att den gör bättre ifrån sig. Det finns ingen elev som man inte ser, säger hon.
Helena Sundström tror att ett kontinuerligt och systematiskt arbetssätt mot betygsmålen har gett resultat.
– Vi jobbar för att nå målen i alla ämnen, alla ämnen är lika viktiga, säger hon.
Lärarförbundet tycker att lärartätheten i Uppsala är för låg. 2010 låg genomsnittet i de kommunala skolorna på 7,6 heltidsanställda lärare per hundra elever. För landet var samma siffra 8,3.
– Det är i samverkan mellan lärare och elever som det händer saker. Fast det borde vara mer fokus på lärarnas tid med eleverna än antalet lärare, säger Helena Sundström.
Men trots satsningar på skolmiljö och samtal var inte Kunskapsskolan den skola som presterade bäst utifrån förväntningarna 2010. I stället var det Sävjaskolan som presterade bäst.
– Vi jobbar ständigt på att förbättra oss, vi ska bli ännu bättre på den personliga handledningen, säger Helena Sundström.