Upplevelsen att det är trångt och stökigt i Uppsalatrafiken har fått politikerna att agera. På tisdagen presenterade företrädare för det rödgröna styret tillsammans med Liberalerna ett program med elva punkter för förbättrad framkomlighet och attraktivitet i centrala Uppsala.
De viktigaste punkterna är att förbudet mot genomfart på Kungsgatan tas bort tills spårvägsbygget startar, en ombyggnad av korsningen med Sjukhusvägen för att minska köerna från Tullgarnsbron, samt bättre skyltning om lämpliga färdvägar och tillgängliga parkeringar.
– Det är ingen hemlighet att det pågår många byggarbeten i Uppsala. Och många upplever att vardagen komplicerats. Det tar vi på största allvar, säger Erik Pelling (S).
Ett förslag handlar också om att prova gratis kollektivtrafik vid några tillfällen under året. Preliminärt handlar det om fyra lördagar någon gång under året.
– Vi har gratis parkering på söndagar, då kan vi prova gratis bussar på lördagar, säger Linda Eskilsson (MP).
De exakta formerna för detta ska utformas i samarbete med Region Uppsala under våren.
Jennie Claesson (L) säger att hennes parti står bakom de satsningar som nu görs på spårväg, fyrspår och de nya tunnlarna under järnvägen.
– När alla byggnationerna är klara kommer vi att ha ett bättre fungerande Uppsala. Men olyckligtvis sammanfaller de olika byggena i tid, säger Jennie Claesson.
Samtidigt säger hon att kommunen måste bli mycket bättre på att informera om hur man tar sig fram med bil i Uppsala.
– Vi är väldigt självkritiska. Informationen i samband med avstängningar måste bli bättre. Vi har sett att beläggningen i garagen längs Dragarbrunnsgatan är jättedålig. Vi behöver få bättre information om var man kan parkera, säger Jennie Claesson (L).
Men ett problem bakom bilköerna är att det helt enkelt är många bilar på liten yta. Därför är det inte självklart att åtgärder som underlättar för fler att ta bilen kommer att minska köproblemen. Det kan tvärtom leda till längre bilköer.
Under avstängningen på Kungsgatan har trafiken totalt minskat, hur ser ni på risken att det blir sämre framkomlighet för bussarna om trafiken ökar?
– Vi har stämt av det med regionen och de är inte oroliga, säger Erik Pelling.
UNT har efterfrågat ett underlag från kommunen om det finns konkreta siffror om kösituationen förändrats på senare tid och hur det faktiskt ser ut i Uppsalatrafiken. Men något sådant finns inte. Erik Pelling hänvisar här till vittnesmål som bygger mer på anekdotisk bevisföring.
– Många hör av sig till kommunen om framkomligheten. Vi har också uppvaktats av Uppsala Citysamverkan om detta, säger han.
Det finns heller inte några fasta mätpunkter av trafikflöden i Uppsala. Det görs bara årliga mätningar med slangar som läggs i vägbanan, och de fångar inte in förändringar mellan mättillfällena.
Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan, är nöjd med de förändringar som nu aviseras.
– De sker en massa bra saker. Men vi måste se till att det blir funktionsdugligt under tiden, säger hon.
Era egna mätningar visar att det är fler människor som rör sig i stan, är det verkligen svårt att ta sig till city?
– De som åker bil säger det. Men det är svårt att få fram konkreta siffror över det, säger Lisa Thörn.