Kundval väntas i Uppsala och Knivsta
Uppsala och Knivsta är ett par av de många kommuner i landet som ska införa kundval inom hemtjänsten. Modellen förutsätter att de gamla klarar av att välja mellan olika utförare.
- För att det hela ska fungera krävs att de äldre är välinformerade om de företag de ska välja mellan, säger Per-Arne Sundbom vid Konkurrensverket.
- Om kunden inte känner till vilka företag som håller hög kvalitet blir de ju inte valda.
Enligt en studie från Handelshögskola i Stockholm ökade administrationskostnaderna när Stockholms stad började med kundvalssystem inom hemtjänsten.
Kommunens tjänstemän blev tvungna att presentera olika företag för pensionärerna, kontrollera fakturor etc.
Positivt var att kvaliteten uppges ha höjts vad gäller bland annat bemötande, kontinuitet och klagomålshantering. Totalt sett övervägde fördelarna, enligt forskningsrapporten.
Nacka kommun har haft kundval i 15 år. Där är snittkostnaderna för hemtjänsten 24 procent lägre än i övriga Stockholms län.
Nacka kommun kräver inte att de företag som utför hemtjänsten ska ha kollektivavtal.
En granskning av tidningen Kommunalarbetaren visade att 19 av de 46 företag som kommunen godkänt inom hemtjänsten saknade kollektivavtal.
Flera hemtjänstföretag i Nacka har saknat försäkringar för sina anställda och vissa har enbart haft timanställda.
- Vi kräver att alla företag som Uppsala kommun anlitar har kollektivavtal och försäkringar. Att företag enbart har timanställda accepterar vi inte, säger Cicki Schelin Eriksson, ordförande för Kommunal i Uppsala län.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!