Kundkorten samlas i mobilen

Så gott som alla affärskedjor har i dag ett kundkort som ger rabatter och bonus. För kunderna blir det en allt större flora av plastkort som fyller plånboken eller ligger hemma i någon låda och skräpar. Uppsalaföretaget Myclubcards lanserar nu en tjänst där man på ett smidigt sätt samlar alla sina kort i mobilen.

Joakim Strignert, vd

Joakim Strignert, vd

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-11-29 08:56
- Mobilen har man med sig jämt. Glömmer man plånboken hemma kan man alltid låna pengar till lunchen av någon kollega. Men glömmer man mobilen så åker man hem och hämtar den, säger Joakim Strignert, vd för Myclubcards.

Affärsidén är enkel. I sin enklaste form registrerar man själv sina bonuskort, medlemskort eller bibliotekslånekort. På en mobil webbsida genereras sedan en streckkod som kan läsas med en vanlig streckkodsläsare i kassan. I en mer utbyggd variant kan butikskedjorna välja att ansluta sina kort till en premiumtjänst. Med ett klick kan den enskilde kunden då gå med i fler kundklubbar som finns anslutna. Affärskedjan får på köpet en enkel uppdatering av sin medlemsstock. Byter man adress ändras adressen i alla de anslutna företagens register samtidigt. Dessutom får man en kanal för riktad marknadsföring till medlemmarna i sin kundklubb.
- Mellan 10 och 20 procent av informationen blir obsolet inom ett år när folk flyttar och så vidare. Här kan de få en ständigt uppdaterad medlemsdatabas.

För de enskilda kunderna är det gratis att ansluta sig. De anslutna medlemsföretagen betalar en liten avgift för varje ansluten kund.
- Men det är en bråkdel av vad det kostar att administrera en sådan här kundklubb. Här får de hela administrationen på köpet, säger Joakim Strignert.

Än så länge är projektet i sin linda och företaget har inte börjat marknadsföra tjänsten i någon större utsträckning. De kort som finns registrerade än så länge är Shopsala, ett kort som ges ut av gratismagasinet Biz&Art, UL:s kort för trogna resenärer, UL Ofta, Läkarmissionen tillsammans med dess biståndsbutik Webbaidshop, samt supporterklubbarna för ÖSK och Modo.
- Vi för samtal med flera kedjor som är intresserade av konceptet. Men när det handlar om stora butikskedjor är det långa beslutsprocesser. Men vi har märkt att intresset är stort.

Utvecklingsmöjligheterna av tekniken är flera. Konceptet har redan prövats för jobbrekrytering i mindre skala när en uppdragsgivare snabbt behöver få tag på tillgänglig arbetskraft. Biståndssektorn och idrottsföreningarnas supporterklubbar kan också använda tjänsten för insamlingskampanjer, där man enkelt med ett sms kan ge mindre bidrag till välgörande ändamål, eller utbyte av information.
- Idrottsföreningar kan till exempel snabbt skicka ut matchreferat, laguppställningar och annat till sina supportrar, säger Joakim Strignert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om