I april blev Nina Ernlund uppvaktad av en säljare från Viq Tv-team i Gränby centrum och tecknade sig för ett tv-abonnemang med Viasat. Vid tillfället var hon bunden till en annan operatör, med avtalstid som löpte ut i november, och fick problem när hon skulle göra operatörsbytet under sommaren.
– Tre gratismånader från Viasat skulle kunna komma igång i juli. Jag skulle bara ringa till min gamla operatör och be dem släppa tv-signalerna. Men det kunde de inte göra, säger Nina Ernlund.
Hon blev hänvisad tillbaka till Tv-team – men där fick hon inte heller någon hjälp. Vid det laget ville hon häva avtalet eftersom hon upplevde att hon blivit lurad.
– Jag cyklade upp till Gränby igen men blev otrevligt bemött. Hade det varit ett schysst företag så hade de sagt de skulle försöka hjälpa mig. De har ljugit och det är förskräckligt, säger Nina Ernlund upprört.
Nina Ernlund vände sig till Konsument Uppsala och fick hjälp att förhandla direkt med Viasat som var beredda att häva avtalet. Till sin fördel hade hon handskrivna lappar från Tv-teams säljare som motsade det påskriva kontraktet. Efter att UNT varit i kontakt med Tv-team angående ärendet så lovar de detsamma.
– Hon har bollats mellan operatörerna men skulle istället ha hamnat hos vår kundservice direkt. Där har vi gjort fel. Personen hon träffade i butiken var lite för ny i sin roll och förstod nog inte problemet. Man ska kunna reklamera i butiken, säger Robin Berglund, kommersiellt ansvarig hos Tv-team.
Konsumentrådgivarna May Strandberg och Maria Hillver säger att klagomål mot det aktuella företaget förekommer. Enligt Konsumentverket är företagen i telekombranschen de som vållar konsumenterna mest problem.
– Nina Ernlund har varit med om en aggressiv försäljningsmetod och det fenomenet känner vi igen, framförallt från mobilförsäljare. Många känner sig tvingade att skriva på, först senare förstår man vad det kommer att kosta. Det bästa rådet är att säga nej och gå därifrån, säger May Strandberg.
Säljföretag som Tv-team, som står vid specifika platser i galleriornas gångstråk, räknas som butiker. Det betyder att distansavtalslagen, som ger 14 dagars ångerrätt, inte gäller.
– Ett av de absolut största problemen är att man inte förstått att man är bunden. Man tror att man har rätt att ångra sig, men så är det inte, säger Maria Hillver.
Enligt Konsument Uppsala är det oproportionerligt många klagomål som rör operatörernas säljrepresentanter. De råder en att istället vända sig till operatörerna direkt. Det är inte något som Robin Berglund håller med om.
– Jag tycker att man som konsument ska lyssna på de rekommendationer man kan få sen ska man självklart förstå erbjudandet man får. Jag känner inte igen att kunder blir missledda av oss, de är i regel väldigt nöjda, och vi är noga med att de ska få hjälp hela vägen, säger Robin Berglund.
Nina Ernlund är lättad över att hon kommit ur avtalet men tycker att det är viktigt att ta upp hur hon blivit behandlad.
– Det är inte bara jag som haft det här problemet. Det finns säkert äldre människor som sitter med dubbla, felaktiga abonnemang, som blir illa behandlade av företaget de har avtal med och inte vet var de ska vända sig. Jag är tacksam över att konsumentrådgivarna finns.