Kroggäst fick igel på tungan
Osedvanligt många anmälningar om misstänkta matförgiftningar har gjorts till miljökontoret i Uppsala de senaste veckorna. Klagomålen gäller såväl mat som serverats på restauranger som färdigmat köpt i livsmedelsbutiker. En restaurang serverade otjänlig mat.
UNT rapporterade för ett veckor sedan om att många anmälningar om matförgiftningar gjorts. Sedan dess har antalet ökat ytterligare.
— Vi vet inte exakt vad det beror på. Möjligen kan det vara så att det går magsjukevirus just nu. Eller så beror det på att människor blir allt mer uppmärksamma och oftare anmäler när de känner sig dålig efter att ha ätit på restaurang, säger Yvonne Linné, livsmedelsinspektör.
Dåliga efter Cesarsallad
Men på Smittskyddsenheten i Uppsala har ansvarige läkare Staffan Sylvan inte fått in mycket få rapporter om vinterkräksjuka och influensa.
Flera näringsställen som nu har anmälts har tidigare i år misstänkts ha orsaka magsjuka. Ett av dessa är Restaurang Rififi på Kungsängsgatan. Senast en anmälan kom in hade två matgäster blivit dåliga efter att ha ätit Cesarsallad och grekisk sallad på serveringen.
Vid miljökontorets inspektion hittades en lång rad brister i verksamheten. Egenkontrollen fungerade inte. Arbetskläder blandades med personalens privata kläder, städutrustning var mycket smutsig, mat förvarades på golvet och rengöringen av ytor var bristfällig. Tvål och handdukar saknades. Samtliga skärbrädor var utslitna.
Brister i nedkylningen
Nedkylningen av mat sköttes inte tillfredsställande och maten blev därmed inte kall tillräckligt snabbt. Mat som varmhölls var inte tillräckligt varm och livsmedel kasserades direkt vid inspektionen.
De prover som togs på Rififi visar på för hög mängd bakterier. En grönsakssås var otjänlig som föda och isbergssallad bedömdes vara tjänlig med anmärkning, det vill säga innehålla för mycket bakterier.
- Jag tycker inte att det är så allvarliga brister. Det är bara små grejor som de tagit med i protokollet. Allting är åtgärdat nu. Det är inga problem alls med kylarna, säger Younes Nanavazadeh, ägare till restaurang Rififi.
På miljökontoret är man av motsatt uppfattning.
— Sammantaget var det allvarliga brister på restaurang Rififi. Särskilt var nedkylning och varmhållning av maten som inte fungerade, säger Yvonne Linné.
Igel kosttillskott i fläskgryta
En annorlunda smakupplevelse fick den Uppsalabo som i förra veckan köpte fläskgryta med ris på en krog. Under måltiden upptäckte han en blåsa på tungan. Men när han tittade efter var det i själva verket ett svart 0,5 centimeter långt föremål som fastnat på tungan. Föremålet rörde sig men gick inte att få bort.
Mannen som då gick till läkare fick beskedet att det var något igelliknande som fanns på tungan. Igeln som satt fast med sugkoppar i vardera ände avlägsnades. Mannen kände inga symptom på sjukdom men uppmanas vara vaksam.
Miljökontoret har uppmanat restaurangen att noga gå igenom sina råvaror för att spåra eventuella iglar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!