Krogen ska kirra biffen för allergiker

Matallergiker ska nu kunna äta smidigare och säkrare på restaurang. En ny lag kräver att alla matställen informerar om vilka ingredienser deras rätter innehåller, utan att gästerna ska behöva fråga. – Vi har ett stort ansvar, säger Mizanur Rahman vid Uppsalarestaurangen New India.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2015-01-09 10:08

Klåda, illamående och svullnader. För personer med någon typ av matallergi kan en tugga av fel föda leda till besvär som ibland är direkt livshotande. Men nu ska riskerna för den typen av allergichocker minska. Sedan mitten av december har en ny lag börjat gälla som innebär att alla matställen måste ta ett större ansvar för sina gäster.

– Nu måste alla restauranger ta initiativet och redogöra för sina gäster vilka allergiframkallande ämnen maten innehåller, konsumenten ska inte behöva fråga, säger Lena Wallin, statsinspektör vid Livsmedelsverket i Uppsala.

Enligt henne kan restaurangen exempelvis göra detta genom att personalen frågar matgästerna om de är allergiska mot något, eller genom attt skriva ut vilka allergiframkallande ämnen maten innehåller i menyn

– Vi vill underlätta för konsumenter med allergier eller intolerans så att de kan välja bort livsmedel som de inte kan äta och på det sättet undvika att bli sjuka. Dessutom så kan det vara så att man som allergiker känner sig till besvär när man själv måste fråga, säger Lena Wallin.

Hon får medhåll av Astrid Mäkitalo, ordförande vid Astma– och allergiförbundets avdelning i Uppsala.

– Den här lagen är ett stort steg framåt. Även om det finns många goda exempel i dag så brister ofta kunskapen hos restauranger och då blir folk sjuka. Det här hoppas vi ska göra att de blir mer varse om de risker som finns och bli bättre pålästa, säger hon.

Men inte alla Uppsalarestauranger har koll på de nya reglerna.

– Vi tar allergier på stort allvar, men det här är ingenting som jag känner till, säger Poppy Mastrolamprou som äger Creperie Limone.

Hon tycker att det är orimligt att personalen ska fråga samtliga gäster om de är allergiska. Dock har redan Creperi Limone en stor menytavla där det står exakt vilka ingredienser som ingår i de olika rätterna.

Inte heller personalen på Lingon är bekant med den nya lagen, eller Hanna Koluman som äger Café Linné Hörnan. Däremot känner exempelvis Palermos ägare till de nya buden, likaså Mizanur Rahman som äger New India.

– Jag har ingen djupare kunskap men jag känner till att vi får ett utökat ansvar och det tar vi på stort allvar genom att bland annat jobba med information via menyerna. Jag skulle inte må psykiskt bra om någon blev sjuk av min mat, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om