– Enligt kollektivavtalet kan vi inte tvinga någon att jobba på röda dagar. Så det bygger på frivillighet om någon vill ställa upp och jobba då, säger Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna vid Uppsala Parkering.
En konsekvens av detta är det parkeringskaos som varje år uppstår kring Gamla kyrkogården på allhelgonahelgen, där cykelbanor och gräsmattor används som parkering av dem som inte vill promenera den sista biten fram till kyrkogården.
Också om det är fint badväder kan det bli problem, där till exempel vägen fram till badet i Storvad kan korkas igen så att inte räddningstjänsten kommer fram. En varm midsommarhelg finns inga p-vakter på plats vilket riskerar att öka problemen.
– Vi försöker vara aktiva i början av säsongen vid badplatserna så att man kan stävja problemen. Tidigare var det stora problem vid Storvad. Sen har kommunen haft stora kampanjer och nu räcker det att vi är där i princip en gång varannan dag vid bra väder, säger Petra Englund.
Hon säger att parkeringsvakterna försöker vara synliga i förebyggande syfte även når det är större evenemang vid till exempel arenorna på Gränby sportfält samt vid valborg.
– Vi har även extra vaksamhet kring skolavslutningar och studenten, säger Petra Englund.
Några stora avtryck har dock vaksamheten kring skolorna vid studentfirande och skolavslutningar inte gjort i statistiken över utdelade p-böter. När man tittar på de totalt 140 p-böter som delats ut vid fjolårets skolavslutnings- och studentdagar är det inte många skolrelaterade förseelser som dyker upp. Det är bara två bilar som lappats för att ha parkerats i strid mot parkeringsförbudet utanför Fredrika Bremerskolan runt 10-tiden på skolavslutningsdagen. Antalet p-böter för båda dagarna ligger klart under genomsnittet per dag.
Inte heller valborg skiljer ut sig i statistiken. Industristaden, Kapellgärdet och Sala backe är de områden där flest bilar lappats på valborg, medan det knappt är några alls som rapporterats efter att ha parkerat fel i centrum, Kåbo, Kungsgärdet, Studentstaden eller andra områden som ligger inom kort promenadavstånd från Carolina Rediviva.
I statistiken ser man också tydligt när parkeringsvakterna är i tjänst. Det delas till exempel ut betydligt färre p-böter på måndagar och fredagar än övriga vardagar i veckan, eftersom det är då de helgjobbande p-vakterna är lediga.
Efter klockan 17 på helgerna och efter klockan 20 på vardagarna sjunker antalet utdelade p-böter drastiskt, vilket beror på att det bara är undantagsvis som det är någon p-vakt i tjänst från klockan 18 på lördagar och söndagar och från klockan 21 på vardagar. Två gånger under 2023 har p-böter delats ut efter klockan 22: Den 13 och den 27 december.
– Det är inte så mycket rörlig trafik efter de tiderna. Vi har fokus på tider när det är mycket personer och bilar i rörelse, säger Petra Englund.
Man ser också att det är stor skillnad i hur ofta olika stadsdelar besöks av p-vakterna på kvällar och helger. Bergsbrunna och Lindbacken är två områden där det enbart har rapporterats bilar på vardagar under året. I Rosendal, Sala backe och Gränby har p-vakterna patrullerat mellan 50 och 75 tillfällen på lördagar och söndagar.
– Vi får mycket tips från allmänheten om var det är problem. Då kan vi välja att rikta resurserna mot de områdena och åka ut mer dit under obekväm arbetstid, säger Petra Englund.