Kritiserat Uppsalaföretag stoppas

Den kritiserade telefonoperatören Swedfonenet stoppas av Konsumentombudsmannen (KO). Detta efter att de brutit mot marknadsföringslagens regler.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-09-15 11:27

UNT har tidigare skrivit om Uppsalaföretaget Swedfonenet (eller Swedfone) som fått många småföretagare att känna sig lurade. Och klagomålen har strömmat in till Konsumentverket som sedan 2014 fått in över 140 anmälningar. En stor del av anmälningarna handlar om att man blivit uppringd av en säljare från Swedfonenet som uttryckligen eller gett sken av att representera konsumentens nuvarande operatör. Säljaren har sedan i sin tur lockat med ett förnyat abonnemang med bättre förmåner. Först efter att konsumenten tackat ja har det kommit fram att man istället tecknat ett avtal med företaget.

Swedfonenet har i en skriftväxling med Konsumentverket uppgett att de påvisat att vissa av konsumenternas uppgifter är oriktiga – dock utan att ange hur de kommit fram till denna slutsats. Konsumentverket har även vid två tillfällen begärt att få ta del av eventuellt samtalsmanus som säljarna använder, men Swedfonenet har valt att inte kommentera förfrågan.

Bolaget har dessutom på flera andra punkter brutit mot marknadsföringslagens regler, menar KO, som nu har utfärdat ett förbudsföreläggande mot Swedfonenet. Föreläggandet har godkänts av företaget och skulle Swedfonenet nu fortsätta med den förbjudna marknadsföringen så kan viten på över två miljoner kronor dömas ut.

LÄS MER: 137 klagomål mot Uppsalaföretag

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!