Svensk Infrastruktur har blivit anmält 12 gånger till Allmänna reklamationsnämnden och sex gånger till Konsumentverket mellan september 2010 och april 2013. Det rör bland annat brister i avtalsvillkoren och att kablar inte har grävts ner tillräckligt djupt. Liknande kritik framfördes i Upplands Väsby i fjol. Kommunen krävde Svensk Infrastruktur på skadestånd efter att ha tagit emot över 50 klagomål om företagets arbete.
Svensk Infrastruktur blev även fällt i Marknadsdomstolen år 2011 på grund av sin marknadsföring och måste betala vite på en miljon vardera för tre punkter om de bland annat inte redovisar erbjudandets begränsningar.
Ett område i Sigtuna kommun där företaget nu annonserar är Norrbacka. Norrbacka Villaförenings tekniske ansvarige Jan-Olof Sperle är överraskad av uppgifterna.
– Jag blir förvånad över att det är så mycket skit i garderoben.
Jan-Olof Sperle vill inte kan uttala sig mer om det då han inte är drabbad. Men han är kritisk till att företaget är otydlig i ett annonsblad som gått ut i Norrbacka. Det framgår inte att det är fastighetsägarna själva och inte kommunen som bekostar fibernätet vid intresse. Han blev själv orolig eftersom föreningen redan installerat ett eget nät.
– Jag tänkte ”aj, sjutton, har vi varit för tidiga? Kommer kommunen att delfinansiera det här?”
Villaföreningen valde nyligen att förtydliga det hela vid sitt årsmöte eftersom flera medlemmar kontaktat dem med liknande funderingar. Det har också kommit frågor om företagets prissättning.
– Tittar man på deras hemsida är det svårt att få fram vad det kommer kosta totalt, säger Jan-Olof Sperle.
Även Sigtuna kommun har fått ta emot samtal. Peter Garpefjäll, bredbandssamordnare på kommunen, förtydligar att kommunen ännu inte fattat beslut om att ge företaget grävtillstånd (rättad uppgift). Han anser att det egentligen är Svensk Infrastrukturs ansvar att reda ut att det är fastighetsägarna som betalar.
Kollar ni upp eventuella anmälningar och liknande innan ni ger företag tillstånd?
– Jag är ganska grön i min roll så jag kan inte svara på den frågan. Jag har bara jobbat här några veckor, säger Peter Garpefjäll.