Kritiserat färdtjänstförslag klubbat
Den 1 januari får äldre och funktionshindrade i stan betala mer för färdtjänst.
Spegelvända uppfattningar i Uppsalapolitiken? Kommunfullmäktige tar nu juluppehåll.
Foto: Staffan Claesson
På måndagen träffades Uppsala kommunfullmäktige för sista gången det här året. Under mötet i Musikens hus bjöd Uppsalas musikklasser på luciasånger och kommunalråden fick var sin julklapp som bland annat innehöll boken Sex grader, om den globala uppvärmningen. Givare var bland annat Naturskyddsföreningen som passade på att bjuda in kommunalråden till en debatt nästa år:
- Då vill vi höra mer om deras tankar kring klimatet, sa Gun Lange från Naturskyddsföreningen.
Kvällens stora fråga i kommunfullmäktige handlade om de nya avgifterna i färdtjänsten. Beslutet som den borgerliga majoriteten tog innebär att det från den 1 januari 2009 blir dyrare att göra korta resor, om man inte samåker med någon annan. Det blir också dyrare att ta en bil direkt på gatan. Längre resor kan däremot bli billigare.
Något förenklat innnbär beslutet därför en försämring för de som bor i staden, men en förbättring för de som bor på landsbygden. Samtidigt har en ny upphandling av taxibolagen gjort att priserna generellt ökat, när bensin- och löneökningar slagit igenom. Det gör att många resor ändå blir dyrare.
De nya avgifterna kritiseras av både pensionärer, funktionshindrade och av oppositionen. Men inte heller den borgerliga majoriteten är nöjd. Majoriteten gav därför den ansvariga nämnden i uppdrag se över möjligheten att minska olikheterna i avgifterna, och möjligheten att återgå till den gamla taxan. Men det förhindrar inte att de nya avgifterna införs den 1 januari.
Stadsjuristen har varnat för att kommunen riskerar att bli skadeståndsskyldig om man inte inför avgifterna. Men oppositionen tycker ändå att kommunen ska gå in och subventionera färdtjänsten så att avgifterna kan förbli lägre:
- Har kommunen gjort fel så ska vi stå för det, även om det innebär skadestånd, sa Liza Boëthius (v).
Men det ansåg inte majoriteten:
- Det här har inte blivit bra. Men vi kan inte göra så mycket förrän om två år när avtalen med taxibolagen går ut. Vi kan försöka, men vi kan inte hamna i en situation där vi får stora skadeståndsanspråk, sa Gustaf von Essen (kd).
Nästa års första kommunfullmäktigemöte hålls den 26 januari.
Så blir de nya färdtjänstavgifterna
Från den 1 januari 2009 kommer den lägsta avgiften för en färdtjänstresa att bli 40 kronor eller 30 procent av taxameterbeloppet, men högst 150 kronor. Att jämföra med dagens lägsta avgift som är 20 kronor.
Om man samåker blir den lägsta avgiften 20 kronor eller 25 procent av taxameterbeloppet, men högst 90 kronor.
Den som tar en bil på gatan får betala lägst 40 kronor eller 50 procent av taxameterbeloppet.
Från den 1 januari 2009 kommer den lägsta avgiften för en färdtjänstresa att bli 40 kronor eller 30 procent av taxameterbeloppet, men högst 150 kronor. Att jämföra med dagens lägsta avgift som är 20 kronor.
Om man samåker blir den lägsta avgiften 20 kronor eller 25 procent av taxameterbeloppet, men högst 90 kronor.
Den som tar en bil på gatan får betala lägst 40 kronor eller 50 procent av taxameterbeloppet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!