Kritikstorm mot Uppsalakrog

Ett kritiskt inlägg om Uppsalarestaurangen Jay Fu’s har delats cirka 5 000 gånger på Facebook. Men syftet var inte att hänga ut krogen.

Foto:

Uppsala2013-09-11 10:42

Ett kritiskt inlägg om Uppsalarestaurangen Jay Fu’s har delats cirka 5 000 gånger på Facebook. Många har dessutom skrivit ilskna kommentarer i sociala medier och uppmanat till bojkott av krogen.
Men enligt mannen som skrev inlägget var syftet inte alls att hänga ut restaurangen.

”Ursäkta mig, jag är lite allergisk mot barnskrik”. De orden ska en ur personalen på Uppsalakrogen Jay Fu’s ha sagt till en kvinna som åt middag på restaurangen i fredags med sin bebis. Kvinnans sambo har delat med sig av incidenten i en statusuppdatering på Facebook som har delats närmare 5 000 gånger. En utveckling som sambon säger att han inte var beredd på.
– Jag tänkte att det kanske max skulle delas 15 till 20 gånger, säger mannen som vill vara anonym.

I sitt inlägg skriver mannen att han tycker att de som läser inlägget aldrig ska besöka Jay Fu’s restaurang. Och flera av dem som har delat inlägget har skrivit arga kommentarer och uppmanar till bojkott av krogen.
– Meningen var inte att hänga ut restaurangen. Men man blir arg när ens familj behandlas illa. Jag skriver ju i inlägget att personalen var trevlig förutom just en person och att det är den personens beteende som är oacceptabelt. Men restaurangen har varit i kontakt med oss och vi har rett ut det hela nu.

David Åström, vd för Svenssons krogar där Jay Fu’s ingår, har personligen varit i kontakt med familjen. Varken han eller den berörda familjen vill gå in närmare på vad som har sagts men samtliga är överens om att händelsen nu är överspelad.
– Det rör sig om en olycklig händelse som jag verkligen beklagar. Vi har välkomnat barn i 20 års tid. Vi har barnmenyer på alla ställen, vi har barnstolar och vi har skötbord. Alla är självklart välkomna till oss, säger David Åström.

Enligt Niclas Strandh, expert på sociala medier och digital pr, blir det allt vanligare att företag råkar ut för den här typen av fenomen. Speciellt inom kafé- och restaurangbranschen där kraven på service är hög.
– Anledningen till att sådana här saker många gånger får en så stor viral spridning är att folk kan känna igen sig i situationen och bli upprörda. Genom att dela skapar vi också ett slags gemenskap. Det här något som ligger djupt rotat i vårt beteende men som underlättas genom nätet, säger han.

Niclas Strandh råder alla att ta ett djupt andetag och tänka till en extra gång innan de skriver kritiska inlägg i sociala medier, samt att företag tidigt bör bemöta kritiken.
– Ofta gör det jätteont under en kort tid för företaget som drabbas, men problemet är att sådant här ligger kvar på internet så om någon i framtiden söker på företaget så finns det stor risk att den här typen av grejer kommer upp igen. Även om det är överspelat sedan länge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om