Kritiker: "Fördelning efter verkligt behov"
Fördelningen av resurser borde bygga på det verkliga behovet som finns på skolorna, inte på det behov som statistiken visar att skolorna borde ha. Det säger Cecilia Forss (m), som är kritisk mot den föreslagna fördelningsmodellen.
Flogstaskolan är ett typexempel på att statistiken inte visar hur det verkliga behovet ser ut, menar Cecilia Forss.
Som UNT berättat har några klasser bland annat haft 14 vikarier på ett par månader och är i stort behov av kontinuitet. Till hösten väntar nedskärningar och sammanslagning av klasser.
— Man måste gå efter de verkliga behoven när man ska fördela pengarna. Även om modellen visar att eleverna på Flogstaskolan har goda förutsättningar att klara sig bra, så är det inte så det ser ut på riktigt, säger Cecilia Forss.
Bengt Sandblad (s), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, påpekar att fördelningen av kan behöva justeras i vissa fall.
- Modellen kan aldrig fördela exakt på varje enhet, produktionen måste gå in och göra justeringar. Dessutom vi noga följa upp effekterna av fördelningen, säger han.
Men om det ändå måste till justeringar och uppföljningar, varför har då kommunen lagt ned pengar och kraft på att ta fram en ny modell, frågar sig Cecilia Forss.
— Att ta fram den här modellen har kostat mycket pengar. Den modell vi haft hittills har i många år ansetts fungera bra, säger hon.
Hon anser också att modellen slår hårt, kanske för hårt.
— Skillnaderna mellan hur mycket pengar skolorna får är mycket stora, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!