– Apoteken är styrda av ett system som i dag är för byråkratiskt för sitt eget bästa, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.
Enligt honom är det apoteken som får utstå kritik på grund av omregleringen. Johan Wallér menar att kritiken är orättvis.
– Jag förstår varför kunderna blir förbannade på apoteken, vem annars ska de kunna ta ut sin ilska på när läkemedel inte finns? Det finns dock tre aktörer; läkemedelsindustrin, distributörerna och myndigheterna som behöver se över sin hantering av den mycket komplicerade marknaden.
Samtidigt som apoteksbranschen har anpassat sig efter den nya reformen anser han att övriga parter har misslyckats.
Att läkemedelsföretagen utser vem som ska distribuera produkterna försvårar apotekens arbete.
– Apoteken har ingen relation till distributörerna och kan inte ställa krav. Vi kan därför inte påverka våra leveranser. Samtidigt ska vi förhålla oss till att vi ska kunna leverera till kunden inom tjugofyra timmar.
År 2002 blev det lag på att apoteken måste erbjuda kunden det billigaste alternativet sett till sortimentet. I dag gäller samma princip men med tillägget att det måste vara det billigaste alternativet på hela marknaden. Detta uppdateras månadsvis.
Enligt Johan Wallér innebär detta ytterligare problem.
– Finns inte läkemedlet tillgängligt får vi inte sälja något annat. Detta drabbar i slutändan bara patienten.
Johan Wallér instämmer i en del av kritiken som riktas mot reformen men menar samtidigt att apoteken bara kan förbättra det de kan ta ansvar för. Överlag är han positiv.
– Min grundinställning till omregleringen är att det är en succé. Vi har fått 300 nya apotek och ökat öppethållandet.
På Apotek Samariten i Uppsala jobbar de för att hitta lösningar på problemen.
Dels har de ett samarbete med närliggande läkarmottagningar och vårdcentraler, vilket gör att de alltid har ett lager av mediciner som traditionellt beställs.
– För det andra har vi ett samarbete med de apotek som finns inom gångavstånd. Om vi inte har en medicin inne ringer vi närliggande apotek. I princip gör vi det som Apoteket AB gjorde tidigare, säger Anna Eriksrud, affärsansvarig.
För att tillgodose kundernas behov tror hon att apoteken i större utsträckning kommer att specialisera sig.
– Man kommer ha ett grundsortiment. Men man kommer också att specialisera sig på områden där apoteket är extra kunnigt. I Sverige är vi bara i början på den processen.
"Kritiken mot apoteken är orättvis"
Kritiken mot apoteken är orättvis och borde istället riktas åt annat håll. Det säger företrädare för apoteksbranschen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!