Politiker: Kommunen ser mer till lägsta pris än till kvalitet

Vid upphandlingar lägger Uppsala kommun för stor tyngd vid priset medan kvaliteten inte bedöms som lika viktig. Det hävdar kommunalrådet Ehsan Nasari (C). "Risken är att företag med hög kvalitet avstår från att göra affärer med kommunen", säger han.

"Jag kan förstå frustrationen hos företagare om konkurrenter som lämnat onormalt låga anbud får skriva avtal med kommunen", säger Ehsan Nasari (C).

"Jag kan förstå frustrationen hos företagare om konkurrenter som lämnat onormalt låga anbud får skriva avtal med kommunen", säger Ehsan Nasari (C).

Foto: Anna Bredberg

Uppsala2024-05-29 16:30

Nyligen kritiserade Byggnads och Sh Bygg en upphandling där Uppsala kommun köpt in byggtjänster av ett företag till mycket låga priser. Byggnads befarar att anställda kan bli underbetalda om de jobbar i företag som får låg ersättning. På så vis riskerar kommunen att gynna svarta löner eller utnyttjande av lågavlönade menar fackföreningen.

undefined
"Jag kan förstå frustrationen hos företagare om konkurrenter som lämnat onormalt låga anbud får skriva avtal med kommunen", säger Ehsan Nasari (C).

Ehsan Nasari (C), kommunalråd och ledamot i näringslivsrådet, tycker att kommunen ser för mycket till lägsta pris vid upphandlingar.

– Kvalitet borde få spela större roll. Om företag som tar hem kontrakt som ligger 50 procent under i pris jämfört med övriga anbudsgivare har vi hamnat fel. Då kan vi gå miste om bra och seriösa leverantörer.

Kommunens upphandlingschef Helena Sköld Lövgren framhåller att det alltid är verksamheterna eller politikerna, via upphandlingsutskott, som bestämmer hur upphandlingarna ska utformas.

undefined
Enligt Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef vid Uppsala kommun, har kommunen sedan 2022 skärpt sina uppföljningar av avtalen.

– Lägsta pris kommer alltid att vara viktigt vid upphandlingar. Även andra aspekter vägs in men ibland är det priset som avgör vem som får kontraktet, säger Helena Sköld Lövgren.

Att låga priser generellt skulle ges alltför stort genomslag håller hon inte med om.

Ehsan Nasari tycker även att det brister i kommunens uppföljningar av hur företagen följer kontrakten. Han har 17 års erfarenhet inom kommunikationsbranschen och berättar att hans företag vid endast en upphandling utsattes för en granskning av hur man fullföljde avtalet.

– Uppsala ligger långt ner i rankingen av företagsklimatet. Ska vi vara en bra företagarkommun måste uppföljningarna bli bättre, säger Ehsan Nasari.

undefined
Uppsala kommun gör upphandlingar för cirka 6 miljarder kronor per år. Byggnadsarbeten är en av de tjänster som kommunen köper in.

Enligt Helena Sköld Lövgren har uppföljningarna skärpts sedan 2022. 

– Numera görs granskningarna mer systematiskt och vi kontrollerar oftare bland annat att det antal timmar som företagarna debiterar stämmer.

Avvikelser från avtalen kan handla om att företagen tar extra betalt för fraktavgifter eller lägger på en indexuppräkning av kostnader utan att man kommit överens om det.

Helena Sköld Lövgren uppger att kommunens mål är att göra stickprov för alla sina cirka 2 500 avtal med leverantörerna. I fjol ledde kontrollerna till återkrav på knappt en halv miljon kronor. Dessutom blev det "potentiella besparingar" på 6,6 miljoner, det vill säga pengar som kommunen sannolikt skulle ha betalat ut om inte felen upptäckts i tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!