Kritiken förvånar stadsdirektören

Att personalen på kommun­ledningskontoret är rädd för att framföra kritik, direkt eller via facket, förvånar stadsdirektör Kenneth Holmstedt. —Den kritiken är ny för mig, säger han.

Uppsala2006-07-13 21:12
Kenneth Holmstedt säger att han upplever att organisationen har fått en större öppenhet, bland annat efter att en konsult anlitats för att förbättra kommunikationen mellan enheter och anställda på kontoret.
- Jag tycker att det framförs kritiska synpunkter i olika sakfrågor varje dag.
Om kritik i frågor om arbetsmiljö och liknande inte kommer fram är det både ett ledar- och medarbetaransvar, säger Kenneth Holmstedt.

Diskussioner tidigare
Han understryker att man haft diskussioner med fackliga organisationer tidigare efter att kritik framkommit om arbetsklimatet på kontoret.
Vad är din reaktion på att vissa medarbetare inte vågar be facket om hjälp att framföra kritik?
— Jag har aldrig hört talas om det. Om det är så att det tar stopp på någon nivå och kritiken inte förs vidare är det mitt ansvar att förbättra dialogen.
En del av kritiken handlar om att organisationen är toppstyrd och att tjänstemän hindras från direktkontakt med politikerna.
— Från det ögonblick ett förslag har lämnats till politiken ska organisationen vara toppstyrd. Då ska det bara finnas mitt förslag. Det är det uppdrag jag har fått från kommunstyrelsen. Men det är möjligt att det har en baksida och då kanske vi måste ta upp det till dis­kussion.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om