Kritik mot Uppsalahem efter brand

Efter lördagens brand var hyresgäster kritiska till bostadsbolaget Uppsalahems agerande.

Bostadslös. Efter lördagens brand står Ronny Lätt utan någonstans att bo. Han är kritisk till hur Uppsala Hem har agerat i situationen.

Bostadslös. Efter lördagens brand står Ronny Lätt utan någonstans att bo. Han är kritisk till hur Uppsala Hem har agerat i situationen.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-07-21 04:00

På en bakgård till Lurgatan råder en upprörd stämning. Några grannar har samlats kring ett runt bord i skuggan. En av dem är Ronny Lätt som bor på bottenvåningen av huset. Ändå får han inte bo kvar på grund av rök- och fuktskador. Trots det upplever både han och övriga hyresgäster att de inte gått någon hjälp av Uppsalahem.

– Jag ska betala hyra utan att kunna utnyttja boendet plus eventuell extra hyra för annat boende under tiden. Jag som bara har min pension att leva på, det finns ingen möjlighet. De ställer mig på bar backe, sa Ronny Lätt på måndagens förmiddag.

Under måndagsmorgonen hade Uppsalahem kallat till ett informationsmöte. På plats fanns försäkringsbolag för att svara på hyresgästernas frågor. Men någon hjälp med bostad kunde varken de eller Uppsalahem erbjuda.

– Senare berättade vi för försäkringsbolaget att vi hade ringt till UNT. Då tog det kanske 15 minuter sen kom de och sa att de fixat två veckors boende, säger grannen Pamela Otörola som bor i huset mitt emot.

Men det erbjudandet gällde inte för Ronny Lätt eftersom han inte har tecknat någon hemförsäkring.

– Den hade gått ut och det blev inte av att jag tecknade någon ny. Man tror inte att något sånt här ska hända. Jag frågade Uppsalahem vad som händer med mig men de sa att de inte kan göra något. Jag bad om ett undantag men de sa att det inte går. Det är betala hyran som gäller annars blir man av med kontraktet, säger han.

Det som de boende beklagar sig mest över är Uppsalahems bemötande och agerande.

– De visar ingen empati eller någon förståelse för hur vi har det, säger Yvonne Eriksson som bor i den drabbade huslängan men som lyckligtvis kan bo kvar.

Men chocken och ovissheten dröjde kvar länge.

– Jag gick hela dagen i ovisshet över om jag skulle behöva lämna mitt hem, säger hon.

– Du kunde inte sova på natten heller så du kom hit till oss, säger Pamela Otarola.

Hennes hem har varit en samlingspunkt för grannar som behövt prata.

– De borde fått någon hjälp med chocken, fått ut någon kurator eller något men istället har vi hjälpt dem. De satt chockade och ledsna här hos oss fram till halv två i lördags natt, säger Pamela Otarola.

– Det är allvarligt att de inte har någon katastrofplan. De kan knappt svara på våra frågor. Det finns ingen här att fråga, vi får springa runt och leta efter folk för att få information, säger Ronny Lätt.

Nu bor han tillfälligt i en lägenhet som tillhör Pamela Otarolas dotter. Men från och med onsdag står han utan tak.

På Uppsalahem tog man på måndagen åt sig av kritiken. När bolaget ringer UNT på måndagens eftermiddag berättas att man internt försöker hitta tillfälliga bostäder åt samtliga drabbade hyresgäster. Det gäller även Ronny Lätt.

– Vi har pratat och kommit fram till att vi ska hjälpa den här mannen. Vi har förstått det som att han har boende fram till onsdag men därefter ska han få hjälp av oss. Det tyckte vi var självklart, säger Vincent de Deug på Uppsalahem.

Det riktas kritik mot er gällande ert agerande, vad säger ni om det?

– Om det uppfattades som att vi inte varit vänliga när vi varit på plats får vi se över våra interna rutiner och se vad vi kan göra bättre, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!